بازاریابی یکی از مهمترین کارهایی است که یک کسب و کار میتواند برای موفقیت خود انجام دهد.
نه فقط موجب ایجاد آگاهی از برند میگردد، بلکه موجب افزایش فروش ، رشد کسب و کار و نزدیکی مشتریان سازمان خواهد شد.(مارکتینگ)
شش دلیلی که نشان میدهد که چرا بازاریابی مهم است :
- اطلاع رسانی
بازاریابی اطلاعاتی در اختیار مخاطبان محصولات و خدماتی قرار میدهد.
اطلاعاتی که در خصوص ارزش ویژگیهای محصول اصلی ( هسته مرکز محصول ) است. اطلاعاتی اضافی که مشتریان معمولا می میخواهند بدانند.
همچنین کمک مینماید تا تبلیغات در اختیار آگاهی از برند باشد.
- درک مشتری
بازاریابی به شما کمک می کند تا مشتری خود را درک کنید.
در اولین مراحل چرخه عمر محصول، همه باید تحقیقات بازار را انجام دهند که در آن تقسیم بندی بازار بر اساس روانشناسی، رفتار، جغرافیا یا معیارهای جمعیتی انجام می شود.
پس از شناسایی بخشهای بازار و پس از ارزیابی بازار هدف، محصول یا خدمات شرکت بر اساس آن به مشتریان آن بازار عرضه و ارائه میشود.
- افزایش فروش
بازاریابی با استفاده از روش های مختلف فروش را افزایش می دهد و مشتریان را به سمت محصولات یا خدمات جذب می کند.
این کار را می توان از طریق انواع رسانه های تبلیغاتی (کانال های تبلیغاتی) انجام داد، از جمله:
تبلیغات دهان به دهان، رسانه های اجتماعی، بازاریابی مستقیم، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، برنامه های مختلف فروش، وب سایت شرکت و کانال های دیگر که به جذب و متقاعد کردن مردم برای خرید یک محصول یا خدمات کمک می کند.
با استفاده از این ترکیب رسانه ای می توان فروش را افزایش داد که تاثیر مثبتی بر سود خواهد داشت.
- جذب مشتری
جذب مشتریان خود با ارائه اطلاعات در مورد شرکت و محصولات جدید بسیار مهم است.
این باعث می شود که مشتری احساس کند مهم است و حساب شده است.
بازاریابی متنی، به ویژه در رسانه های اجتماعی، از طریق مسابقات و مسابقات یا حتی تبلیغات درون فروشگاهی یا بازاریابی تجربی صورت می گیرد.
- یک مسابقه ایجاد کنید
بازاریابی مانند اعلام حضور در بازار است که با نشان دادن محصولات و خدماتی که در بازار داریم سطح رقابت را افزایش می دهیم.
- نام تجاری
بازاریابی درباره برندسازی و ساختن یک برند قوی است.
شهرت برند چیزی است که یک برند را می سازد یا می شکند. برای اینکه یک محصول یا خدمات به رسمیت شناخته شود، باید با استفاده از رسانه های بازاریابی موثر، شهرت خوبی در بازار ایجاد کند.
زمانی که برند شما به سطح خاصی برسد، قطعا فروش را افزایش داده و کسب و کار را گسترش خواهد داد.
- استراتژی بازاریابی و طرز فکر مشتری:
مشتری محصولی را که ارائه میدهید نمیخرد، بلکه ارزش ایجاد شده توسط محصول را میخرد.
برای درک چگونگی آن، باید روانشناسی مصرف کننده را به درستی درک کنید.
هر روز یک مصرف کننده در معرض صدها پیام بازاریابی قرار می گیرد. چرا یک مشتری باید به همه آنها توجه کند؟
توجه به همه آن پیام ها به چیزی جز هرج و مرج ذهنی منجر نمی شود.
از سوی دیگر، مصرف کنندگان بیشتر پیام ها را نادیده می گیرند و فقط به پیام هایی توجه می کنند که به رفتار شخصی آنها نزدیک است.
مغز انسان در نادیده گرفتن پیام هایی که نیازی ندارد یا نمی خواهد بسیار خوب است. این یک سیستم ضد هرزنامه ناخودآگاه در ذهن انسان است.
شاید به یاد بیاورید زمانی که کودک بودید و کلمات جدیدی یاد می گرفتید – قبلاً این کلمات را همه جا می دیدید و متوجه آنها می شدید – اما حالا همه جا همان کلمات را می بینید و می شنوید و مانند گذشته توجه شما را جلب نمی کنند.
این نمونه ای از سازگاری مغز ما با محیط است. هنوز خیلی از کلمات هستند که شاید تا به حال نشنیده باشید و بودن یا نبودن آنها هیچ ربطی به شما ندارد، اما زمانی که نیاز به دانستن و استفاده از این کلمات داشته باشید، حساسیت شما نسبت به آنها صد برابر می شود.
حالا این کلمات در ذهن شما جادو می شود. این دقیقاً همان کاری است که بازاریابی پیامی انجام می دهد.
ویژگی های استراتژی بازاریابی چیست؟
سه حوزه اصلی مدیریت بازاریابی استراتژیک:
1- استراتژی 2- تاکتیک ها 3- تکنیک ها
استراتژی بازاریابی از تعداد زیادی تکنیک عملیاتی و تکنیک های حرفه ای تشکیل شده است.
اگر استراتژی بازاریابی به خوبی تعریف شده باشد، می تواند به راحتی نیازهای مشتریان را از طریق اهداف دست یافتنی برآورده کند.
در حالی که بیشتر شرکت ها در حال انجام فعالیت های بازاریابی هستند، تنها تعداد کمی از شرکت ها فعالیت های برندسازی را برای وفاداری مشتری از طریق استراتژی های بازاریابی و تکنیک های بازاریابی دنبال می کنند.
- استراتژی های بازاریابی
روشی در نظر گرفته شده برای ارتقای محصولات و خدمات یک کسب و کار با هدف افزایش فروش و حفظ موقعیت رقابتی محصول یا خدمات است.
اگر استراتژی های بازاریابی صحیح و مناسب باشند، باید به میزان قابل توجهی منجر به رضایت مشتری شوند. استراتژی های بازاریابی باید بر اساس منابع محدود و برای دستیابی به حداکثر کارایی تعریف شوند.
- تکنیک بازاریابی
راهها و وسایلی وجود دارد که تاکتیک هایی را که برای دستیابی به نتایج یکسان به روش های مختلف طراحی شدهاند، امکانپذیر میسازد.
بازاریاب سعی خواهد کرد به استراتژی ها به عنوان گزینه های روی میز نگاه کند و با توجه به نیاز سازمان و محدودیت ها و ابزارهای موجود بهترین گزینه یا گزینه ها را انتخاب کند.
تکنیک های بازاریابی آنلاین و آفلاین مختلفی وجود دارد.
نمونههای اصلی اینترنت شامل ارائههای تجاری، شبکهسازی و تعامل شخصی است. تکنیک های آنلاین مهم شامل وب سایت شرکت، بهینه سازی موتور جستجو و وبینارها می باشد.
هدف از استراتژی بازاریابی چیست؟
استراتژی بازاریابی فرآیند برنامه ریزی، توسعه و اجرای عملیات برای به دست آوردن مزیت رقابتی در یک بخش خاص از بازار (بازار طاقچه) است.
این فرآیند برای تعیین اهداف شرکت و نحوه دستیابی به آنها ضروری است.
هر شرکتی که نیاز دارد بخشی از بازار را به نحوی خاص در اختیار داشته باشد، باید مأموریت خود را به وضوح مشخص کند. انجام تحقیقات بازار، تعریف، ایجاد، اجرا و ارزیابی اهداف خاص برای درک دقیق نیازهای مشتری و ارائه محصول مناسب به او.
در قلب همه اهداف، رضایت مشتری و قدرت بازار و رهبری بازار است.
بنابراین برای جلب رضایت و رضایت مشتری و غلبه بر رقبا، سه مرحله استراتژی بازاریابی باید به طور کامل و صحیح انجام شود.
برای اجرای موفقیت آمیز بازاریابی چه نکاتی را باید رعایت کنید؟
هماهنگی موثر و کارآمد فعالیت های بازاریابی – چه کسی چه کاری و چه زمانی انجام می دهد.
با تمرکز بر وظایف محول شده و تعیین بهترین زمان برای انجام هر کار، از هرگونه حواس پرتی یا منفی پرهیز کنید.
توجه به مولفه ها و ارتباط بین این اجزا.
فقط با نوشتن “چه کسی چه کاری انجام می دهد” روی یک تکه کاغذ، هرگز نباید تصور کرد که آن افراد به طور خودکار کاری انجام می دهند.
تمام فعالیت های برنامه ریزی شده باید به موقع انجام شود.
تحت هیچ شرایطی محصولات و خدمات را کمتر از آنچه وعده داده شده به مشتری ارائه نکنید. با ایجاد رضایت مشتری، تلاش های بازاریابی شما به راحتی به فروش تبدیل می شود.
یا همه کارها را درست انجام دهید یا اگر مشکلی برای قطعه ای وجود دارد آن را بردارید.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.