ورود / ثبت نام
0

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
0
0

آشنایی با بوم مدل کسب و کار و شیوه طراحی آن

3365 بازدید
5/5 - (1 امتیاز)

بوم مدل کسب و کار ابزاری است که طراحان برای ترسیم بازیگران، فعالیت ها و منابع کلیدی یک کسب و کار یا محصول، ارزش پیشنهادی برای مشتریان هدف، روابط با مشتری، کانال های درگیر و مسائل مالی از آن استفاده می کنند. این یک نمای کلی برای کمک به شناسایی الزامات برای ارائه خدمات و موارد دیگر ارائه می دهد.

“یک مدل کسب و کار توضیح می دهد که چگونه یک سازمان ارزش ایجاد می کند، ارائه می دهد و به دست می آورد.”

بوم مدل کسب و کار – نمودار انعطاف پذیر، سیستم هشدار اولیه و موارد دیگر

در طراحی خدمات ، دو ابزار برای استفاده در مراحل اولیه طراحی ضروری است: بوم مدل کسب و کار و بوم پیشنهاد ارزش . می‌توانید از بوم مدل کسب‌وکار برای ایجاد یک نمای کلی از تغییراتی که باید در یک کسب‌وکار موجود (مثلاً ادغام) یا یک فرصت تجاری کاملاً جدید یا شکاف بازار ایجاد شود، استفاده کنید . در شروع فرآیند طراحی، بسیار مهم است که مدل کسب و کار خدمات خود را ترسیم کنید تا ببینید چگونه در بازار جا می‌شود. شما همچنین نیاز به اطمینان از آنچه شما پیشنهاد می آورد حداکثر مقدار هر دو به مشتریان و کسب و کار خود را، و حفظ انجام این کار از نظر حفظ مشتری، سودآوری و بیشتر.

برای به دست آوردن دقیق ترین دیدگاه از یک محصول یا خدمات پیشنهادی، درک تمام اجزاء و پویایی نه تنها تجربه مشتری، بلکه خدمات به عنوان کل اکوسیستم ضروری است . این اکوسیستم شامل تمام کانال های و touchpoints که باید با یکدیگر برای ارائه و حفظ حداکثر ارزش به مشتری.

این بوم چندین مزیت مهم به شما می دهد که عبارتند از:

  • این کار مشارکتی است – بنابراین می توانید شرکای مختلف را در یک صفحه گرد هم بیاورید تا ایده ها را تولید و تجزیه و تحلیل کنید، و قبل از اینکه به ارائه یک نمونه اولیه خدمات بپردازید، یک زمین آزمایش اولیه برای مفاهیم داشته باشید .
  • انسان محور است – بنابراین می توانید نحوه ایجاد و به حداکثر رساندن ارزش برای مشتریان و همچنین سهامداران و سایر شرکا را از نزدیک پیگیری کنید.
  • اگر هدف و استراتژی روشنی در ذهن دارید، جمع آوری داده های غنی را آسان تر می کند.

بوم مدل کسب و کار معمولاً شامل 10 جعبه است:

  1. شرکای کلیدی – افرادی که با استفاده از منابع کلیدی به شما کمک می کنند تا فعالیت های کلیدی را انجام دهید.
  2. فعالیت های کلیدی – آن دسته از اقدامات حیاتی که برای انجام کارها وارد تجارت روزمره می شوند. اینها همه فعالیت‌هایی هستند که برای تحقق و حفظ ارزش پیشنهادی، و قدرت بخشیدن به هر چیز دیگری که دخیل است، لازم است.
  3. منابع کلیدی – ابزارهای مورد نیاز برای انجام آن کارها، در تمام قسمت‌هایی که بوم پوشش می‌دهد تا شامل حفظ مشتری باشد.
  4. ارزش پیشنهادی – موردی که فکر می کنید برای مشتری شما ارزش ایجاد می کند: به عنوان مثال، یک ایده جدید، کاهش قیمت. این خلاصه ای است از آنچه کسب و کار شما به مشتریان ارائه می دهد، و به بوم پیشنهاد ارزش، ابزاری که برای گسترش این مورد استفاده خواهید کرد، وارد می شود.
  5. روابط با مشتری – جایی که شما رابطه ای را که هر بخش مشتری انتظار دارد تصور می کنید: به عنوان مثال، جذب مشتری، حفظ و افزایش فروش (به عنوان مثال، چگونه مشتریان را جذب می کنید؟ چگونه مشتریان را حفظ می کنید؟ چگونه به ایجاد ارزش برای آنها ادامه می دهید؟).

    (توجه: کادرهای 5 و 4 ارتباط نزدیکی با هم دارند زیرا هر کاری که انجام می دهید حول محور حفظ مشتری و در نظر گرفتن چرخه عمر مشتری می چرخد.)

  6. بخش های مشتری – مهم ترین مشتریان شما (به عنوان مثال، افراد مسن). ارزش شخصیت ها را در اینجا در نظر بگیرید.
  7. کانال ها – نحوه ارائه ارزش پیشنهادی آیا آنلاین خواهد بود، از طریق ابزار فیزیکی یا ترکیبی؟ در اینجا، شما تشخیص می دهید که کدام کانال ها بهترین هستند (هم برای مشتریان مطلوب و هم برای برند مقرون به صرفه و مقرون به صرفه).
  8. ساختار هزینه – در اینجا ضروری ترین محرک های هزینه را پیدا می کنید. این به شما امکان می دهد بازگشت سرمایه (ROI) را در نظر بگیرید.
  9. جریان‌های درآمد – جایی که منابع درآمدی بالقوه (مثلاً تبلیغات) را پیدا می‌کنید.
  10. پایداری – به طور کلی پیشنهاد شما برای محیط زیست، منافع اجتماعی و غیره چقدر پایدار است.
© Strategyzer AG، اصلاح شده، CC-BY-SA-3.0

چگونه یک بوم مدل کسب و کار بسازیم

برای بهترین نتایج، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و سعی کنید تمام شکاف‌ها را پر کنید، و به دنبال روابط علت و معلولی باشید که بین جعبه‌ها/در سرتاسر اجرا می‌شود:

  1. با استفاده از تمام اطلاعاتی که می توانید از تحقیقات خود جمع آوری کنید، هفت کادر اصلی (شریک های کلیدی برای بخش های مشتری) را تکمیل کنید.
  2. کادرهای بعدی را کامل کنید:
    1. ساختار هزینه – محرک های هزینه را از جعبه های شرکای کلیدی، فعالیت ها و منابع تعیین کنید. و
    2. جریان‌های درآمد – این موارد را از جعبه‌های روابط با مشتری، بخش‌های مشتری و کانال‌ها تعیین کنید.

    هنگامی که اینها را ایجاد کردید، می توانید برای تخمین آنها به صورت پولی کار کنید.

  3. با توجه به بینش‌هایی که پیدا کرده‌اید، کادر پایداری را تکمیل کنید.

در اینجا یک نمونه از بوم مدل کسب و کار به عنوان یک کار در حال انجام است:

© بنیاد طراحی تعامل، CC BY-NC-SA 3.0

به طور کلی، به یاد داشته باشید که بوم شما یک ابزار انعطاف پذیر است. همچنین یک سند زنده است که می توانید مجدداً از آن بازدید کرده و از آن برای یافتن مؤثرترین گزینه ها استفاده کنید. با درک واضح اهداف، نگاه دقیق به جزئیات و گوش برای ورودی، و آمادگی برای اصلاح این بوم، می توانید از آن برای تنظیم دقیق بهترین نمونه اولیه خدمات استفاده کنید.

 

چرا در جامعه تجاری اینقدر محبوب است؟

سادگی آن. بوم مدل کسب و کار به ما این امکان را می دهد که بدون حفاری و گم شدن در جزئیات، تحلیلی در سطح بالا انجام دهیم . شما فقط 9 بلوک ساختمانی را روی یک بوم خالی ترسیم می‌کنید، آن‌ها را همانطور که هر مفهوم به کسب‌وکار شما مربوط می‌شود پر کنید، و آن را در جایی آویزان کنید که همه ببینند.

این یک نمای کلی بصری از کل کسب و کار شما در یک بوم است.

در حالی که بوم مدل کسب‌وکار یک مفهوم بسیار روان است و برای شرکت‌ها بسیار خاص است، هر بوم هنوز به این 9 بلوک اصلی تقسیم می‌شود:

  1. قسمت مشتریان
  2. ارزش پیشنهادی
  3. کانال ها
  4. ارتباط با مشتری
  5. جریان های درآمدی
  6. منابع مهم
  7. فعالیت های کلیدی
  8. شرکای کلیدی
  9. هزینه

هنگامی که روی بوم قرار می گیرد، مدل چیزی شبیه به این خواهد بود:

الگوی بوم مدل کسب و کار

در حالی که احتمالاً قبلاً با هر یک از 9 بلوک سازنده برخورد کرده اید، جذابیت بوم مدل کسب و کار این است که آنها را به یک صفحه محدود می کند ، نه یک سند 42 صفحه ای سنتی.

این امر هضم و همچنین ارزیابی مدل های تجاری موجود یا ترسیم ایده های جدید را بسیار آسان تر می کند.

چگونه بوم مدل کسب و کار را پر کنم؟      

برای شروع بوم مدل کسب و کار خود باید هر یک از 9 بلوک سازنده را تجزیه و تحلیل کنید.

یک راه خوب برای نزدیک شدن به این موضوع این است که سران بازاریابی، فروش، عملیات، امور مالی، و تولید (اگر مبتنی بر محصول باشد) و مداد در صبحی که می توانید همه با هم ملاقات کنید، جمع آوری کنید.

سپس، پس از کشیدن یک بوم ساختگی روی یک تخته سفید، به تشریح و بحث در مورد هر یک از 9 بلوک ساختمانی مربوط به تجارت شما ادامه دهید. می توانید از یادداشت های چسبناک برای سازماندهی بهتر افکار خود در اطراف بوم استفاده کنید.

اگر یک کارآفرین یا صاحب کسب‌وکار جدید هستید که به تنهایی کار می‌کنید و تیمی ندارید که ایده‌های خود را مطرح کند، نگران نباشید. هنوز هم می‌توانید تجزیه و تحلیل خود را قبل از به اشتراک گذاشتن آن با انجمن یا انجمن کارآفرینی همفکر، مانند مواردی که در ThePowerMBA یافت می‌شود ، انجام دهید تا بازخورد مفید و روشن‌تری دریافت کنید.

به هر سمتی که تصمیم بگیرید به آن نزدیک شوید، توصیه می کنم هر بلوک را به ترتیب زیر تکمیل کنید:

  1. قسمت مشتریان
  2. ارزش پیشنهادی
  3. کانال ها
  4. ارتباط با مشتری
  5. جریان های درآمدی
  6. منابع مهم
  7. فعالیت های کلیدی
  8. شرکای کلیدی
  9. ساختار هزینه

برای تداوم، من قصد دارم از غول خرده فروشی مد زارا هنگام تجزیه و تحلیل هر یک از 9 بلوک اصلی سازنده استفاده کنم.

اگر می‌خواهید به مطالعه موردی دیگری مشابه کسب‌وکار خودتان بروید، به فهرست مطالب در بالای صفحه بروید و یکی از نمونه‌های بوم مدل کسب‌وکار دیگر را انتخاب کنید.

قسمت مشتریان

اولین بلوک از بوم مدل کسب و کار است که در مورد درک که مشتری مهم (بازدید کنندگان) این است که شما در حال ارائه ارزش به. یا به عبارت دیگر چه کسانی هستند؟ چه کار می کنند؟ و چرا آنها محصول یا خدمات شما را می خرند؟

هیچ شرکتی بدون مشتریانش وجود ندارد، و بخش‌های مشتریان را به بهترین بلوک برای شروع در هنگام طراحی بوم مدل کسب‌وکارتان تبدیل می‌کند.

یک تمرین عالی برای تعریف بخش‌های مشتری، طوفان فکری و ایجاد شخصیت (های) خریدار شرکت شما است .

شخصیت‌های خریدار، تصاویری تخیلی از یک مشتری ایده‌آل یا فرضی هستند. معمولاً هنگام طوفان فکری برای شخصیت خریدار، می‌خواهید ویژگی‌های خاصی را تعریف کنید (سن، جمعیت، جنسیت، درآمد، صنعت، نقاط درد، اهداف، و غیره)

با این حال، به یاد داشته باشید که در این مرحله ما می خواهیم یک عکس فوری از بخش مشتریان خود داشته باشیم. هنوز نیازی به پرش به جزئیات زیاد نیست.

در مورد زارا، سه بخش مشتری متمایز وجود دارد که آنها محصولات مختلفی را به آنها ارائه می دهند.

  1. مردان
  2. زنان
  3. فرزندان

محصولات ایجاد شده برای هر یک از این بخش های مشتری (پوشاک، کفش و لوازم جانبی) قابل مصرف نیستند. یعنی بعید است لباس زنانه برای کودک 7 ساله بپوشد.

وقتی دقیقاً متوجه شدیم که هدفمان چه کسی است، وقت آن است که به آنچه که ما به عنوان یک شرکت ارائه می دهیم نگاه کنیم.

الگوی بوم مدل کسب و کار Zara - بخش های مشتری

ارزش پیشنهادی

مرحله دوم در مورد تعیین ارزش پیشنهادی شرکت شما و مهمتر از آن، UVP شما (پیشنهاد ارزش منحصر به فرد) است. «چه چیزی» که باعث می‌شود مشتریان به جای رقبایتان به شما روی بیاورند؟ کدام یک از مشکلات آنها را بهتر حل می کنید؟

هر پیشنهاد ارزش شامل مجموعه ای از محصولات یا خدمات است که نیازهای یک خریدار از بخش مشتری شما را برآورده می کند. این نقطه تلاقی بین آنچه شرکت شما ارائه می دهد و دلیل یا انگیزه مشتریان برای خرید است.

برخی از سوالات رایجی که باید هنگام تعیین UVP خود بپرسید عبارتند از:

  • کدام نقطه درد مشتری خاص را می‌خواهید حل کنید؟
  • چه شغلی به مشتریان کمک می کنید تا انجام دهند؟
  • چگونه UVP شما نقاط درد مشتری را از بین می برد؟
  • چه محصولات یا خدماتی ارائه می کنید که به این نقطه درد خاص پاسخ می دهد؟

پس بیایید سعی کنیم این را در زارا اعمال کنیم. چرا مردم خرید از آنها را به جای رقبا ترجیح می دهند؟

گزاره های ارزش اصلی زارا نسبتاً واضح هستند. آنها طیف های مختلفی از لباس ها و اکسسوری های شیک مردانه، زنانه و بچگانه را با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می دهند.

اما چیزهای بیشتری از این وجود دارد.

اگر کمی عمیق‌تر غواصی کنیم، می‌بینیم که ارزش‌های پیشنهادی زارا پیچیده‌تر هستند، که پشت موفقیت برند هستند:

مد سریع

زارا هر 2 تا 3 هفته یک بار لباس ها و طرح های جدید را به مجموعه های خود اضافه می کند، چه در فروشگاه های خود و چه به صورت آنلاین. این برند را به روز، تازه و مدرن نگه می دارد و در عین حال قیمت متوسط ​​بسیار مهم خود را حفظ می کند

تجربه تجارت الکترونیک عالی

هنگامی که وارد فروشگاه آنلاین زارا می شوید، احساسی تمیز، آسان برای ناوبری و سطح بالا خواهید داشت. بخش های مشتری در نوار ناوبری سمت چپ با یک برگه جستجو قابل مشاهده است تا به مشتریان در تجربه آنلاین خود کمک بیشتری کند.

زارا

فروشگاه های محلی

تقریباً در همه مکان‌های خرده‌فروشی اصلی (مرکز خرید، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، فرودگاه‌ها و غیره) می‌توانید یک فروشگاه پیدا کنید، به این معنی که دسترسی برای اکثر مصرف‌کنندگان مشکلی نیست.

فروشگاه های شاخص

زارا تکامل زیبایی شناختی خود را از طریق فروشگاه های شاخص خود به مشتریان نشان می دهد. باز اخیر هادسون کارگاههای خود را گل سرسبد، شهر نیویورک به عنوان مثال بزرگ از این است. مشتریان با چیدمان واضح و مینیمالیستی آن خرید می‌کنند و تجربه‌ای مطابق با ارزش‌های عمیق‌تر و سازگار با محیط‌زیست برند را به آنها ارائه می‌دهد.

 

فروشگاه زارا هادسون در نیویورک

زارا هادسون یاردز، نیویورک

الگوی بوم مدل کسب و کار Zara - ارزش پیشنهادی

کانال ها

گام بعدی این است که از خود بپرسید چگونه به مشتریان خود دسترسی پیدا می کنید و از چه کانال هایی ؟

این شامل کانال هایی می شود که مشتریان می خواهند با شما ارتباط برقرار کنند و همچنین شامل نحوه دریافت محصولات یا خدمات شما می شود.

آیا قرار است یک کانال فیزیکی باشد؟ (فروشگاه، نمایندگان فروش میدانی و …) یا کانال دیجیتال است؟ (موبایل، وب، ابر و غیره).

زارا دارای 3 کانال اصلی است که در آنها ارتباط برقرار کرده و محصولات را به مشتریان خود تحویل می دهد:

    1. فروش مستقیم از طریق فروشگاه های آنها
    2. آنلاین (هم برنامه و هم وب سایت)
    3. رسانه های اجتماعی

مشتریان می‌توانند برای جستجو، مدل‌سازی و خرید اقلام مختلف لباس در یکی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود به یک فروشگاه سنتی «آجر و ملات» مراجعه کنند.

از طرف دیگر، آنها می توانند به صورت آنلاین یا از طریق برنامه تلفن همراه خود خرید کنند و محصول را مستقیماً درب منزل یا نزدیکترین فروشگاه خود تحویل دهند. انتخاب کاملاً به آنها بستگی دارد!

بنابراین کانال های تجاری زارا را پوشش می دهد، اما نحوه ارتباط آنها با مشتریان چطور؟

در حالی که آنها از طریق برنامه تلفن همراه خود ارتباط برقرار می کنند، کانال غالب آنها رسانه های اجتماعی است.

علاوه بر این، آنها واقعاً در این کار خوب هستند.

به عنوان مثال، آیا می دانستید که زارا کمتر از 0.3 درصد از درآمد فروش خود را صرف تبلیغات می کند؟

این فقط به دلیل حضور در شبکه های اجتماعی با رتبه A امکان پذیر است . درخواست های مشتری نه تنها به سرعت رسیدگی می شود، بلکه کارهای مجدد توصیه شده به HQ ارسال می شود و برای طراحان داخلی ارسال می شود که سپس بازخورد را در مجموعه های آینده اعمال می کنند.

این رویکرد مشتری اول از طریق کانال های ارتباطی سیال باعث صرفه جویی هزاران دلاری آنها در بازاریابی، تقویت برند آنها و ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار شده است.

تنها زمانی باید از این بلوک ساختمانی فاصله بگیرید که تصمیم گرفتید به هر یک از بخش‌های مشتری خود چگونه دسترسی داشته باشید.

قالب بوم مدل کسب و کار Zara - کانال ها

ارتباط با مشتری

پس از به دست آوردن مشتریان، باید به این فکر کنید که چگونه می توانید این روابط را ایجاد کنید ، پرورش دهید و رشد دهید .

اکنون، این می‌تواند مانند برندهای بزرگ تجارت الکترونیک آمازون یا علی‌بابا، خودکار و قابل معامله باشد. یا ممکن است در نقطه مقابل مقیاس باشد و نیاز به رابطه شخصی تری داشته باشد که معمولاً با یک بانک یا فروشگاه دوچرخه محلی خود دارید.

رابطه زارا با مشتریانش سه گانه است و در میانه روابط تجاری و شخصی قرار دارد:

  1. فروشنده در فروشگاه
  2. برندسازی از طریق رسانه های اجتماعی
  3. وابستگی عاطفی به یک محصول

بله، شما نقطه تماس اولیه تراکنش را در فروشگاه یا آنلاین دارید، چیزی نسبتاً غیرشخصی و برای بسیاری تنها تعاملی که با برند خواهند داشت.

با این حال، مشتریان (به ویژه در صنعت مد) تشویق می شوند که به تعامل با یک برند از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی ادامه دهند.

همانطور که قبلاً هنگام بحث در مورد کانال ها اشاره کردیم، زارا یک سیستم ارتباطی بسیار مؤثر دارد. مردم نه تنها می توانند فوراً با برند در تماس باشند، بلکه می توانند با پست ها، تصاویر و مجموعه های جدید آپلود شده در رسانه های اجتماعی نیز درگیر شوند.

این رویکرد شخصی برای ایجاد ارتباط با مشتری، در برخی موارد می‌تواند به رشد طبیعی سفیران و جوامع برند منجر شود .

همچنین می‌تواند بین مشتریان و لباس‌ها یا لوازم جانبی یکی از مجموعه‌های آن‌ها دلبستگی ایجاد شود. وابستگی عاطفی به این محصولات همچنین شکل بالقوه دیگری از وفاداری به برند را ایجاد می کند.

الگوی بوم مدل کسب و کار Zara - روابط با مشتری

جریان های درآمدی

اکنون که توضیح دادید چگونه می‌خواهید ارزش واقعی برای مشتریان خود ایجاد کنید، زمان آن رسیده است که به نحوه برنامه‌ریزی برای به دست آوردن این ارزش نگاه کنید.

جریان های درآمدی شما چیست؟ آیا این یک استراتژی فروش مستقیم و تراکنشی خواهد بود ؟ آیا قصد دارید یک حالت فریمیوم l را در نظر بگیرید ، که در آن بخشی از محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان با ایده تبدیل بعدی به آن می‌دهید؟

اگر یک شرکت SaaS مانند SalesForce یا Strava هستید ، احتمالاً مدل درآمد مجوز یا اشتراک مناسب‌تر خواهد بود.

در زارا، بسیار ساده است. آنها با فروش لباس و لوازم جانبی در فروشگاه یا آنلاین درآمد خود را به دست می آورند.

الگوی بوم مدل کسب و کار Zara - جریان درآمد

منابع مهم

همانطور که می بینید، ما تمام سمت راست بوم مدل کسب و کار خود را پر کرده ایم. به این موضوع پرداختیم:

  • قسمت مشتریان
  • گزاره های ارزشی
  • بازار یابی
  • جریان های درآمد
  • کانال های توزیع

اکنون زمان آن رسیده است که به سمت چپ مدل بوم کسب و کار برویم و به آنچه در داخل نیاز داریم برای ارائه ارزش پیشنهادی خود نگاه کنیم .

برای شروع، بیایید نگاهی به منابع کلیدی بیندازیم.

منابع کلیدی همه چیز شما نیاز به و یا داراییهای مورد نیاز برای ایجاد این ارزش برای مشتریان می باشد.

این می تواند هر چیزی از مالکیت معنوی (اختراعات، علائم تجاری، حق چاپ و غیره) گرفته تا دارایی های فیزیکی (کارخانه ها، دفاتر، ون های تحویل، و غیره) تا امور مالی (جریان نقدی اولیه شاید برای راه اندازی برند شما مورد نیاز باشد).

یکی دیگر از منابع کلیدی که هر شرکت باید در نظر بگیرد، سرمایه انسانی آن است . آیا به مهندسان نرم افزار بسیار تخصصی نیاز دارید؟ یا تیم های فروش میدانی؟

آنها منابع نسبتاً سرمایه ای هستند که باید در مدل کسب و کار شما لحاظ شوند.

در مورد زارا، اگر بخواهند پیشنهادات خود را ارائه دهند، به تعدادی منابع کلیدی نیاز دارند:

  1. مدیریت سهام
  2. شبکه بزرگ و متصل به هم از فروشگاه های فیزیکی
  3. یک برند قوی
  4. زیرساخت لجستیک و زنجیره تامین

سهام برای مشتریان آنلاین و آفلاین حیاتی است.

اگر آنها نتوانند طیف وسیعی از محصولات خود را تامین کنند و خواسته های مشتریان را برآورده کنند، سطح رضایت آنها کاهش می یابد و مشکل جدی در دستانشان است.

شبکه توزیع بزرگ از فروشگاه آجر و ملات همراه با یک نام تجاری به کمک قوی کاهش این عوامل، و همچنین تقویت هر حال انجام فعالیت های بازاریابی و تلاش های ارتباطی است.

در نهایت، یک فرآیند لجستیکی کارآمد در زارا بسیار مهم است، به خصوص زمانی که پیچیدگی های مربوط به چنین عملیات مقیاس بزرگی را در نظر بگیرید.

آنها به فناوری لازم برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در مورد موجودی، ذخیره‌سازی، مواد، تولید و بسته‌بندی نیاز خواهند داشت تا کارکنان هر یک از این مراحل را اجرا کنند و تحویل محصولات نهایی را مدیریت کنند.

الگوی بوم مدل کسب و کار Zara - منابع کلیدی

فعالیت های کلیدی

گام بعدی این است که فعالیت های کلیدی را تعریف کنید – حوزه هایی که باید در آنها خوب باشید تا برای مشتریان خود ارزش ایجاد کنید.

برای اختلاط کمی آن، اجازه دهید نگاهی به کسب و کار کمی متفاوت در Uber بیندازیم .

فعالیت های کلیدی آنها را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  1. توسعه اپلیکیشن وب و موبایل
  2. استخدام راننده
  3. بازاریابی: جذب مشتری
  4. فعالیت های خدمات مشتری : رتبه بندی رانندگان، حوادث و غیره

آنها به یک UX سریع و تمیز برای مشتریان خود که از برنامه استفاده می کنند، رانندگانی که خدمات خود را انجام می دهند، و توانایی بازاریابی محصول و رسیدگی به هرگونه درخواست مشتری نیاز دارند.

فعالیت های کلیدی زارا با فعالیت های اوبر متفاوت خواهد بود. برخی از مواردی که آنها باید در نظر بگیرند عبارتند از:

  1. طرح
  2. ساخت
  3. فرآیند خرده فروشی (نقطه فروش و مدیریت شخص ثالث)
  4. کانال توزیع / تدارکات

طراحی یک فعالیت کلیدی است زیرا ارزش پیشنهادی زارا ارائه لباس های شیک با قیمتی مقرون به صرفه است. مجموعه آنها باید دائماً به روز شوند تا آخرین روند مد در آن زمان را دنبال کنند.

زارا برای تولید مجموعه های خود به قابلیت های تولیدی نیز نیاز دارد. اکنون زارا صاحب کارخانه‌های خود نیست (ما در بخش شرکای کلیدی به آن خواهیم پرداخت ) اما آنها همچنان باید در فرآیند تولید پوشاک مشارکت داشته باشند.

همه چیز از انتخاب پارچه گرفته تا ساختن الگو، تا جزئیات و رنگرزی بر نتیجه محصول نهایی تاثیر می گذارد که البته آنها باید ادامه دهند و بفروشند.

مدیریت مؤثر کانال های خرده فروشی و توزیع (آنلاین، آفلاین، حمل و نقل و ارتباط با ارائه دهندگان) نیز کلیدی است. خرابی در هر یک از این فعالیت ها، مانند رابطه ضعیف با یک ارائه دهنده مهم، عواقب جدی برای کسب و کار خواهد داشت.

الگوی بوم مدل کسب و کار Zara - فعالیت های کلیدی

شرکای کلیدی

اکثر مدل‌های کسب‌وکار مدرن اکنون به برندها نیاز دارند که با شرکای کلیدی مختلف ساخته و همکاری کنند تا مدل کسب‌وکار خود را به طور کامل اعمال کنند.

این شامل مشارکت هایی مانند سرمایه گذاری مشترک و اتحادهای استراتژیک غیر سهامی و همچنین روابط معمولی با خریداران، تامین کنندگان و تولیدکنندگان است.

یک مثال عالی از یک مشارکت استراتژیک بین ThePowerMBA و فوربس است . در ازای معرفی نام تجاری خود به مخاطبان جهانی مجله، ما تخصص و محتوا را در مورد برنامه های آموزش تجاری سطح بالا ارائه می دهیم.

همانطور که در هنگام بحث درباره فعالیت های کلیدی به آن اشاره کردیم ، زارا برای طراحی و تولید مجموعه های خود به مشارکت استراتژیک با بسیاری از ارائه دهندگان مختلف نیاز دارد.

یکی دیگر از شرکای کلیدی شرکت هلدینگ اصلی آنها، Inditex است .

ایندیتکس چندین شرکت تابعه از جمله Massimo Dutti ، Pull & Bear و Oysho دارد . زیرمجموعه بودن ایندیتکس به این معنی است که آنها دارای ترازنامه تلفیقی، سهامداران، مدیریت و کنترل و مسئولیت های قانونی مختلف هستند.

در حالی که زارا به عنوان یک زیرمجموعه از آزادی های خاصی در زمینه طراحی، تحویل و اداره کلی شرکت برخوردار است، استراتژی کلی باید با ایندیتکس و دیگر شرکت های تابعه آن همسو شود.

هزینه

مرحله آخر بوم مدل کسب و کار این است که از خود بپرسید اجرای این مدل چقدر هزینه دارد؟

این شامل برخی از نیازهای واضح تر مانند هزینه های تولید، فضای فیزیکی، اجاره، حقوق و دستمزد، اما همچنین زمینه هایی مانند فعالیت های بازاریابی است.

اگر مطمئن نیستید که دقیقاً چه چیزی را در ساختار هزینه خود بگنجانید، به صورت سود و زیان ( P&L ) یک رقیب یا شرکت در صنعت مشابه شما نگاهی بیندازید . بسیاری از موارد مانند تحقیق و توسعه ( R&D )، هزینه کالاهای فروخته شده، هزینه های مدیریت، هزینه های عملیاتی و غیره با هم تداخل دارند .

پس از انجام این کار، باید فعالیت ها و منابع کلیدی خود را اولویت بندی کنید و متوجه شوید که آیا هزینه های ثابت یا متغیر هستند .

از آنجایی که زارا یک تجارت بزرگ و شرکتی است، هم هزینه‌های ثابت (اجاره، حقوق و دستمزد، پرسنل فروش) و هم متغیرهایی مانند هزینه‌های مرتبط با فروش نوسان کالا، خرید مواد و هزینه‌های ساخت را خواهد داشت.

هنگامی که این 9 مرحله را کامل کردید، مدل بوم کسب و کار شما باید چیزی شبیه به این باشد:

الگوی بوم مدل تجاری Zara - هزینه

نمونه های بوم مدل کسب و کار

امیدواریم توانسته باشید با اجرای ما از زارا، احساس خوبی نسبت به اثربخشی بوم مدل کسب و کار داشته باشید.

با این حال، اگر به دلیل تفاوت فاحش بین صنایع خود، دنبال کردن آن دشوار بود، من به سرعت از 3 شرکت دیگر برای نشان دادن انعطاف‌پذیری ابزار بازدید خواهم کرد:

  • نتفلیکس (سرویس رسانه/تولید)
  • Vintae (تاکستان)

حتی اگر این نمونه‌های بوم مدل کسب‌وکار دقیقاً با صنعت شما همخوانی نداشته باشند، صادقانه معتقدم که مطالعه مدل‌های مختلف بدون در نظر گرفتن این موضوع، مزیت رقابتی در حرفه‌ی حرفه‌ای‌تان به شما می‌دهد.

اگر در حال حاضر در یک شرکت استخدام شده اید، بهتر متوجه خواهید شد که چگونه نقش خاص شما به شرکت کمک می کند تا به برخی از اهداف “بلندمدت” خود دست یابد.

از طرف دیگر، اگر خودتان صاحب کسب‌وکار هستید (یا شاید به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستید)، درک بهتری از کسب‌وکار خود و موقعیت‌های بالقوه خواهید داشت.

نتفلیکس

مطمئنم با نامزد نمونه بوم مدل کسب و کار بعدی ما، نتفلیکس ، آشنا هستید .

این شرکت رسانه جهانی خدمات پخش آنلاین فیلم‌ها، مستندها، و برنامه‌های تلویزیونی مختلف را ارائه می‌کند که در داخل یا محتوای شخص ثالث دارای مجوز تولید می‌شوند. موفقیت آنها جرقه انقلابی را در دنیای رسانه های آنلاین ایجاد کرد و شرکت هایی مانند آمازون، اپل، دیزنی، HBO و Hulu همگی برای راه اندازی پلتفرم های پخش آنلاین ویدیوی خود عجله داشتند.

نتفلیکس زندگی خود را به عنوان یک شرکت اجاره دی وی دی آنلاین آغاز کرد، که اساساً یک نسخه وب محبوب تر (حداقل در آن زمان) «آجر و ملات» Blockbuster بود.

یکی از بنیانگذاران، رید هستینگز در سال 1999 پیش بینی کرد که آینده رسانه ها در جریان آنلاین است و گفت: “نرخ پست همچنان بالا می رود و اینترنت با نصف قیمت هر 18 ماه دو برابر می شود.”

تا سال 2007 بود که پیش بینی هاستینگ با تولد نتفلیکس، همانطور که اکنون می شناسیم، به حقیقت پیوست.

بنابراین بیایید نگاهی به بوم مدل کسب و کار آنها بیندازیم:

بوم مدل کسب و کار نتفلیکس

قسمت مشتریان

همانطور که احتمالاً می دانید، افراد بسیار کمی وجود دارند که مشترک نتفلیکس نشده باشند، تماشا نکرده باشند یا حداقل نام نتفلیکس را نشنیده باشند. محتوایی برای همه وجود دارد: مستندهای حیات وحش، فیلم های علمی تخیلی، رام کام، اکشن هیجان انگیز، شما اسمش را بگذارید – آن جاست.

به همین دلیل است که بخش مشتریان آنها را می توان به عنوان یک ” بازار انبوه ” طبقه بندی کرد زیرا پایه آن بسیار متنوع است.

تمام چیزی که مردم نیاز دارند یک کامپیوتر، تلویزیون، اینترنت و/یا گوشی هوشمند است و آن‌ها خوب هستند. برای اکثر بازارهای توسعه یافته، این تقریباً همه را پوشش می دهد.

گزاره ارزش

خواه در قطار برای کار، نشستن در ماشین (اگر رانندگی نمی‌کنید!)، یا در خانه در مقابل تلویزیون استراحت می‌کنید، می‌توانید از سرویس پخش آنلاین ویدیوی درخواستی آن‌ها استفاده کنید.

آنها همچنین دارای یک کتابخانه عظیم از محتوا برای مصرف کنندگان هستند که می توانند از بین آنها انتخاب کنند، که اطمینان حاصل می کند که مردم همچنان برمی گردند، و همچنین جذابیت آنها در بازار انبوه را افزایش می دهد.

آنها همچنین محتوای با کیفیت و اصلی تولید می کنند تا خود را از رقبای خود متمایز کنند.

کانال ها 

اکثر مردم از طریق وب سایت یا اپلیکیشن موبایل/تلویزیون به نتفلیکس دسترسی دارند . یکی دیگر از کانال های محبوبی که ممکن است از آن استفاده کرده باشید، شرکای وابسته آنها هستند .

شاید برای یک بسته تلفن همراه، تلویزیون و اینترنت ثبت نام کرده باشید که در آن ارائه دهنده Netflix را به عنوان یک بسته اضافی برای شیرین کردن معامله ارائه می دهد.

این می تواند نمونه ای از مشارکت وابسته بین نتفلیکس و ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه باشد.

ارتباط با مشتری

من شک دارم که بسیاری از مصرف کنندگان با نتفلیکس تماس مستقیم داشته باشند، مگر اینکه برای حل مشکل اشتراک یا درخواست عمومی باشد. این بسیار یک سرویس خودکار است – برنامه را دانلود می‌کنید، برنامه‌ای را که می‌خواهید تماشا کنید انتخاب می‌کنید و روی play کلیک می‌کنید.

بسیار ساده، بسیار موثر.

جریان های درآمدی

باز هم، این نیاز به تزیین زیادی ندارد. نتفلیکس از لایه‌ها و بسته‌های مختلف در خدمات اشتراک خود پول تولید می‌کند .

این بسته به منطقه برای بازارهای محلی متفاوت است، اما در کل، با قیمت پایینی فروخته می شود.

منابع مهم

در اصل، منابع کلیدی نتفلیکس مجموعه دی وی دی بی رقیب آنها همراه با یک سیستم سفارش پستی مقرون به صرفه بود.

امروزه بدون شک حق پخش محتوای ویدیویی آنلاین است. نتفلیکس با برخی از بزرگترین استودیوهای تولید در سرتاسر جهان معامله کرده است.

همراه با کتابخانه عظیم تولیدات داخلی آنها ، برای تشویق مشتریان به تمدید اشتراک خود بیش از اندازه کافی است.

برای کمک به حفظ علاقه به محصول خود، نتفلیکس درک می کند که باید محتوای مرتبط را برای هر زیربخش از مخاطبان انبوه خود ارائه دهد. بنابراین الگوریتم یادگیری ماشین آنها محتوا را برای مصرف کنندگان بر اساس عادات پخش (آنچه تماشا کرده اند، در چه زمانی و غیره) انتخاب می کند تا تجربه مشتری را شخصی کند.

این توضیح می دهد که چرا بیش از 80٪ از کل محتوای پخش شده در نتفلیکس توسط این الگوریتم انتخاب شده است، و آن را به یک منبع کلیدی برای مدل کسب و کار آنها تبدیل می کند.

همچنین، نتفلیکس 12.6 درصد از پهنای باند مصرفی جهانی را به خود اختصاص داده است . ظرفیت واقعی برای استریم خدمات آنها باید برآورده شود به این معنی که پهنای باند نیز باید در اینجا گنجانده شود.

فعالیت های کلیدی

تهیه محتوا بدون شک بزرگترین فعالیت کلیدی آنهاست. آنها باید افرادی را برای تولید و ارائه محتوای اصلی خود پیدا کنند، از جمله بازیگران، استودیوها، نویسندگان، و غیره و همچنین مجوز و حقوق پخش را از تولیدکنندگان شخص ثالث مانند سونی، برادران وارنر، و دیزنی تضمین کنند .

در نهایت، آنها به یک برنامه کاربردی سریع و آسان برای میزبانی سرویس پخش آنلاین خود نیاز دارند. اگر می‌خواهند پیشنهاد ارزش «در صورت تقاضا» خود را ارائه دهند، باید هم برای تلویزیون و هم برای دستگاه‌های تلفن همراه در دسترس باشد.

شرکای کی

از آنجایی که کل مدل کسب‌وکار نتفلیکس عمدتاً مبتنی بر پخش محتوای شخص ثالث است، باید مشارکت‌های کلیدی با استودیوهای تولید ایجاد شود . بدون محتوا، بدون نتفلیکس!

همچنین، همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، نتفلیکس یکی از بزرگترین مصرف کنندگان پهنای باند در سراسر جهان است. اگر قرار است سرعت و تحویل سرویس پخش آنها ادامه یابد، باید با ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) نیز معاملات انجام شود .

هزینه   

بزرگترین هزینه های نتفلیکس هم از خرید محتوای داخلی و هم از قراردادهای مجوز شخص ثالث انجام می شود . استاندارد با کیفیت بالا پخش شده در نتفلیکس تنها به دلیل سرعت و عملکرد پلتفرم و اپلیکیشن آنلاین آن امکان پذیر است که هزینه های اضافی کارکنان، نرم افزار و غیره دارد.

وینتا

برای اینکه به شما نشان دهم که بوم مدل کسب‌وکار چقدر می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد، می‌خواستم یک مثال کمی سمت چپ بیاورم. Vintae یک تولید کننده شراب اسپانیایی است که پس از تجزیه و تحلیل دقیق بوم مدل کسب و کار، توانست یکی از رقابتی ترین صنایع جهان را نوآوری کند و مختل کند .

همانطور که برخی از شما ممکن است بدانید، صنعت شراب بسیار رقابتی است. همچنین غرق در تاریخ و سنت است ، و کسب سهم بازار را برای تازه واردان بسیار چالش برانگیز می کند، چه رسد به فکر کردن به رشد و درآمد سال به سال.

با این حال، مدیر عامل شرکت “ها Richi” Arambarri در “سنتی نگاه bodega در ” مدل کسب و کار و دیدم روی جلد در زره آن است.

یک نوآوری “کوچک” در مدل بوم تجاری به آنها کمک کرد تا با بیش از 10 تاسیسات و حضور در همه فرقه های منطقه (ریوجا، پریورات، ریاس بایکساس و غیره) با رشد سال به سال به یکی از مهم ترین گروه های شراب سازی منطقه تبدیل شوند. 30٪ – عملاً در چنین صنعت رقابتی چیزی شنیده نشده است.

بنابراین چگونه Vintae بوم مدل کسب و کار را تجزیه و تحلیل کرد تا جایگاهی در بازار خود پیدا کند؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید به مدل کسب و کار کارخانه شراب سازی سنتی نگاه کنیم .

مدل کسب و کار کارخانه شراب سازی سنتی

همانطور که می بینید، صنعت شراب از لحاظ تاریخی دارای ویژگی های پدری بوده است. تاکستان ها و املاک در طول نسل ها با شراب سازی مسئول تمام مراحل تولید، شفاف سازی و توزیع منتقل می شوند.

مدل سنتی بوم کسب و کار کارخانه شراب سازی نشان می دهد که شما باید مالک کارخانه شراب سازی/تاکستانی باشید که شراب در آن “تولید می شود”، به این معنی که دارایی های فیزیکی منبع کلیدی مدل کسب و کار است.

بنابراین، برای مثال، اگر می‌خواهید تولید ریوجا را شروع کنید، باید تاکستان خود را در این منطقه راه‌اندازی کنید.

این بسیار گران است زیرا شما نیاز دارید:

  • خرید زمین
  • تاکستان بکارید
  • هزینه های راه اندازی و نصب را جذب کنید
  • با هزینه های نگهداری مقابله کنید

اینجاست که وینتا فرصت خود را دید.

اگر مالکیت تاکستان را در قالب مدل کسب و کار از منابع کلیدی به شرکای کلیدی منتقل کنیم، چه؟

با اجاره تجهیزات و فضای کارخانه‌های شراب‌سازی بزرگ (که تعداد زیادی از آنها وجود داشت)، آنها همچنان می‌توانستند شراب خود را تولید کنند، اما هزینه و قرار گرفتن در معرض خرید زمین، تجهیزات خرد کردن، مخازن ذخیره‌سازی عظیم، نگهداری از تاکستان و خط بطری‌سازی آنها را کاهش دادند.

این به آنها امکان داد تا روی کانال های فروش، بازاریابی و توزیع تمرکز کنند تا تجربه بهتری از برند را برای مشتریان خود ایجاد کنند.

همچنین، هنگام ایجاد شراب‌های جدید، انعطاف‌پذیری بیشتری به آن‌ها می‌دهد، زیرا دیگر محدود به محدودیت‌های انگورهای کاشته شده در تاکستان خود نبودند.

سبکی از این مدل کسب و کار جدید حذف سربار نگهداری، انرژی کانال را به شخصی سازی تجربه مشتری، و اجازه می دهد تا برای سطح بی سابقه رشد در یکی از صنایع رقابتی ترین در جهان است.

بوم مدل کسب و کار Vinate

نرم افزار بوم مدل کسب و کار

اگرچه به شروع با یک تخته سفید بزرگ، یادداشت‌های چسبناک و بسته‌ای از شارپی‌های رنگارنگ اشاره کردم، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید فرآیند تولید مدل بوم تجاری را دیجیتالی کنید .

در حالی که من هنوز معتقدم فرآیند فوق بسیار ارزشمند است (در یک جلسه یک ساعته نظر کل تیم شما را دریافت می کند) ممکن است تصمیم بگیرید که برای هر یک از اعضای مدیریت ایده های خود را قبل از به اشتراک گذاشتن با بقیه گروه به صورت دیجیتالی ادغام کنند.

اگر اینطور است، به برخی از ابزارهای نرم افزاری زیر برای ایجاد بوم مدل کسب و کار خود نگاهی بیندازید .

استراتژیست 

Strategyzer که توسط بنیانگذاران بوم مدل کسب و کار، Alex Osterwalder و Yves Pigneur ایجاد شده است ، طیف وسیعی از الگوهای بوم مدل کسب و کار را برای شروع به شما ارائه می دهد.

اگر مدل پولی را انتخاب کنید (یک دوره آزمایشی رایگان 30 روزه وجود دارد) آنها مجموعه ای از کلاس های مختلف را ارائه می دهند که به شما یاد می دهد چگونه ارزش های پیشنهادی مختلف و مدل های تجاری را بسازید و آزمایش کنید.

یک برآوردگر هزینه داخلی در زمان واقعی، قابلیت مالی برخی از ایده‌های تجاری شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و حوزه‌های جایگزینی را که ممکن است بخواهید با مدل خود کاوش کنید، شناسایی می‌کند.

در مجموع، این یک منبع عالی برای بازی کردن و آزمایش برخی از ایده‌های کسب‌وکارتان است، با این گزینه که در صورت صلاحدید، جزئیات بیشتری را بررسی کنید.

Canvanizer

Canvanizer یک ابزار وب رایگان و با استفاده آسان است که به شما امکان می دهد پیوندهایی را بین اعضای تیم که در حال ایده پردازی برای یک بوم مدل کسب و کار هستند، اما از راه دور کار می کنند، به اشتراک بگذارید.

مانند Strategyzer، چندین الگوی بوم مدل کسب و کار ارائه شده است تا به شما کمک کند تحلیل خود را شروع کنید. نقطه قوت این پلت فرم دسترسی آن است. دقیقاً مانند Google Doc.، چندین نفر می توانند همزمان با همگام سازی تغییرات به صورت خودکار، روی یک بوم طوفان فکری کنند.

ابزار بوم مدل کسب و کار

یکی از فارغ التحصیلان ThePowerMBA که تحت تاثیر سادگی و اثربخشی ابزار قرار گرفته بود، پیش رفت و اپلیکیشن رایگان Business Model Canvas Tool را ایجاد کرد .

این یک ابزار فوق‌العاده بصری و آسان برای استفاده است که به شما امکان می‌دهد به سادگی با کلیک کردن روی دکمه + در هر بلوک ساختمان، الگوها را ایجاد کنید.

هر بوم مدل کسب و کار ایجاد شده را می توان به صورت pdf دانلود و به اشتراک گذاشت. با بقیه اعضای تیم

آیا می خواهید در مورد مدل های کسب و کار بیشتر بدانید؟

اگر پس از گذراندن راهنمای 9 مرحله ای ما در مورد نحوه استفاده از بوم مدل کسب و کار، مایلید در مورد ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار اطلاعات بیشتری کسب کنید ، به برنامه کسب و کار MBA جایگزین ما نگاهی بیندازید .

همانطور که خواهید دید، این دوره به دانش آموزان دید 360 درجه ای از شیوه های کسب و کار و مدیریت می دهد – مانند موتورهای رشد، تقسیم بندی و هدف گذاری، و گزاره های ارزش.

من به شدت توصیه می کنم که آن را بررسی کنید.

با این وجود، من دوست دارم نظر شما را در مورد این راهنما بشنوم. مفید بود؟ آیا می‌خواهید موارد کسب‌وکار دیگری را در صنعت خود تحلیل کنید؟

در قسمت نظرات پایین ما را آگاه کنید.

درباره بوم مدل کسب و کار بیشتر بدانید

دوره طراحی خدمات ما را با یک الگو برای طرح‌های خدماتی همراه کنید : https://www.interaction-design.org/courses/service-design-delivering-integrated-service-experiences

برای راهنمایی در مورد استفاده از بوم مدل کسب و کار، این قطعه نمونه غنی توسط طراح استراتژی با تجربه جاستین لوکیتز را بخوانید: https://designabetterbusiness.com/2017/11/02/how-to-use-the-business-model-canvas-for -نوآوری/

چند نکته اضافی در مورد چگونگی استفاده حداکثری از بوم مدل کسب و کار خود را در اینجا بیابید: https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods/business-model-canvas

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://momkn.ir/?p=402
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
علیرضا جهانتیغ
مطالب بیشتر
برچسب ها:

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

  • در صورت خرابی و عدم کارکرد لینک های دانلود، از بخش «گزارش خرابی لینک ها» ، می توانید عنوان این صفحه به همراه پارت هایی که در لینک ها دچار مشکل هستند را به مدیریت سایت گزارش نمایید تا بررسی و برطرف شوند.
  • فایل های دانلودی قرار داده شده تنها متعلق به این وبسایت است و نشر آنها در دیگر وبسایت ها به منظور دانلود پیگرد قانونی دارد.
  • در صورتی که با IP ایران در حال مشاهده وبسایت ما می باشید، حجم مصرفی دانلود فایل ها توسط شما نیم بها محسوب می شود.
  • در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با دانلود فایل های این مطلب، می توانید آن را در بخش دیدگاه ها سوال نمایید.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

پسورد: www.AlmasTheme.com

نظرات

0 نظر در مورد آشنایی با بوم مدل کسب و کار و شیوه طراحی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

Solverwp- WordPress Theme and Plugin

سلام،چگونه میتوانم کمک کنم.