براساس تحقیقات چگونه در محل کار استراحت کنیم؟ استراحتهای کاری دورهای در طول روز میتواند رفاه و عملکرد را افزایش دهد، اما تعداد بسیار کمی از ما آنها را به طور منظم مصرف میکنیم – یا از موثرترین انواع آن استفاده میکنیم. مروری سیستماتیک از بیش از 80 مطالعه در مورد استراحت، برخی از بهترین شیوهها را برای استفاده بهینه از زمان دور از وظایفمان، از جمله مکان، زمان، و نحوه ارائه میکند. همچنین نکاتی را برای مدیران و سازمانها ارائه میکند تا کارکنان خود را تشویق کنند تا استراحتهای مفیدتر و مکررتری داشته باشند.
برای بسیاری از ما، مولد بودن به معنای صرف زمان بیشتر برای کار است. شهودی به نظر می رسد که هر چه زمان بیشتری را صرف کارهای شغلی کنیم، بیشتر می توانیم انجام دهیم. و جای تعجب نیست که ادبیات رایج مملو از توصیه هایی در مورد چگونگی به حداکثر رساندن زمان کار است. به عنوان مثال، “روال روزانه مدیران عامل” اغلب شامل مواردی مانند بیدار شدن در ساعت 4 صبح، کار در تعطیلات آخر هفته و حتی “استراتژیک بودن در مورد اینکه چند بار به دستشویی می روید” است. برای مقابله با حجم کاری روزافزون، بسیاری از کارگران تصمیم میگیرند که کارشان را حل کنند، ناهار را کنار بگذارند و بعد از ساعت کاری بمانند.
اما هزینه همیشه روشن بودن (و انجام آن به خوبی!) زیاد است. بر اساس نظرسنجی اخیر Aflac، بیش از نیمی از کارمندان (59٪) احساس فرسودگی می کنند. نامزدی برعکس شده و در میان کارگران ایالات متحده رو به کاهش است. به طور نگران کننده ای، هر دو فرسودگی شغلی بالا و نرخ درگیری پایین با عملکرد ممانعت شده همراه هستند. با حفظ عملکرد چه کاری می توانیم انجام دهیم تا بهزیستی خود را کاهش دهیم؟
مکث کردن کار به جای فشار دادن ممکن است به هر دو جنبه کمک کند. تیم ما با توجه به دو روایت رقیب – یکی متمرکز بر کار بیشتر به عنوان شاخص عملکرد و دیگری بر داشتن مهلت های منظم برای محافظت از رفاه – و همچنین یافته های ترکیبی (و حتی گاهی متناقض) مطالعات فردی در مورد این موضوعات، انجام داد. بررسی سیستماتیک تحقیقات موجود در مورد استراحت در محل کار. در تجزیه و تحلیل بیش از 80 مطالعه، ما (به همراه همکارانمان زهرا پریمجی، تیموتی وینگیت، کانی دنگ، لیزا بلانگر و نیک ترنر) تأیید کردیم که توقف کار در طول روز میتواند به بهبود رفاه و همچنین انجام کارهای بیشتر کمک کند. برخلاف روایت رایج در مورد ساعات کاری طولانی، تحقیقات ما نشان میدهد که استراحت در ساعات کاری نه تنها عملکرد را کاهش نمیدهد، بلکه میتواند به افزایش آن کمک کند.
چرا استراحت برای رفاه و عملکرد مفید است؟
مانند باتری هایی که نیاز به شارژ مجدد دارند، همه ما منابع فیزیکی و روانی محدودی داریم. وقتی باتریهای ما تمام میشود، ما احساس تخلیه، خستگی و استرس میکنیم.
فشار دادن به کار در زمانی که انرژی بسیار کمی در مخزن باقی می ماند، بر رفاه و عملکرد کار فشار وارد می کند. در موارد شدید، کار بیوقفه میتواند منجر به یک مارپیچ منفی شود: یک کارگر تلاش میکند تا وظایف را علیرغم حالت تهیشده به پایان برساند، قادر به انجام آنها به خوبی نیست و حتی مرتکب اشتباه میشود، در نتیجه کار بیشتر و حتی منابع کمتری برای انجام همان وظایف باقی میماند. این بدان معناست که هر چه بیشتر کار کنیم، بهره وری کمتر و خسته تر می شویم. به این فکر کنید که مثلاً برای بار پنجم همان خط را بخوانید و باز هم آن را جذب نکنید.
خبر خوب این است که استراحت کردن می تواند به کارکنان کمک کند تا مارپیچ منفی خستگی و کاهش بهره وری را شارژ کنند و اتصال کوتاه کنند. با این حال، همه شکست ها از نظر تأثیرات برابر نیستند.
چه نوع استراحتی برای بهبود رفاه و عملکرد موثرتر است؟
استراحت ها اشکال و اشکال مختلفی دارند: ورزش کردن، مرور شبکه های اجتماعی، پیاده روی کوتاه، معاشرت با دیگران، چرت زدن، خوردن ناهار و غیره. با این حال، بررسی سیستماتیک ما نشان می دهد که همه انواع شکست به یک اندازه موثر نیستند. به عبارت دیگر، نحوه توقف کار مهم است. در اینجا برخی از عناصر متداول استراحت وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
طول و زمان استراحت
استراحت طولانی تر لزوماً مساوی با استراحت بهتر نیست. رها شدن از کار فقط برای چند دقیقه اما به طور منظم (میکرو استراحت) می تواند برای جلوگیری از خستگی و افزایش عملکرد کافی باشد. به عنوان مثال، کارگران می توانند برای تنقلات، حرکات کششی یا صرفاً به بیرون از پنجره نگاه کنند، استراحت های کوتاهی داشته باشند. علاوه بر این، زمان استراحت مهم است – استراحتهای کوتاهتر در صبح مؤثرتر هستند، در حالی که استراحتهای طولانیتر در اواخر بعد از ظهر مفیدتر هستند. این به این دلیل است که خستگی در طول روز کاری بدتر میشود و برای شارژ مجدد به زمان استراحت بیشتری در بعدازظهر نیاز داریم.
محل استراحت
محل استراحت انجام می شود می تواند تفاوت بزرگی از نظر ریکاوری ایجاد کند. هر دو حرکات کششی پشت میز و بیرون رفتن برای یک پیاده روی کوتاه مانند فعالیت های استراحت بسیار مشابهی به نظر می رسند، اما ممکن است تفاوت قابل توجهی در پتانسیل شارژ مجدد داشته باشند. بررسی ما نشان می دهد که استراحت در فضای باز و لذت بردن از فضای سبز برای شارژ مجدد منابع کارگران بسیار بهتر از ماندن صرف پشت میز است.
فعالیت را قطع کنید
درگیر شدن در فعالیت بدنی در طول استراحت برای بهبود رفاه و عملکرد موثر است. ورزش یک ابزار ریکاوری با ارزش ویژه برای کارهای سخت ذهنی است. با این حال، اثرات مثبت این نوع استراحت کوتاه مدت است و کارکنان باید به طور منظم ورزش کنند تا از مزایای آن برخوردار شوند.
علیرغم این مزایا، ورزش ترجیح داده شده ترین راه برای گذراندن استراحت در میان کارکنان نیست. بررسی ما نشان میدهد که مرور رسانههای اجتماعی رایجترین نوع وقفه است – تقریباً همه (۹۷%) درگیر این فعالیت هستند. با این حال، محققان دریافتند که پیمایش در رسانههای اجتماعی در طول تعطیلات کاری میتواند منجر به خستگی عاطفی شود. در نتیجه، افراد در نهایت به جای تجدید منابع، با کاهش خلاقیت و مشارکت کاری مواجه می شوند. به این ترتیب، این نوع استراحت ممکن است برای افزایش عملکرد موثر نباشد.
همراهان خزدار
یک مطالعه در بررسی ما نشان داد که تعامل با سگ می تواند سطوح هورمون کورتیزول را کاهش دهد، که یک شاخص عینی استرس است. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، زیرا اثرات آن بر عملکرد نامشخص است. با این حال، ما این ظن قوی داریم که گذراندن استراحت با یک همراه خزدار برای بسیاری از کارمندان موثر است. تحقیقات نشان میدهد که تعامل با حیوانات خانگی میتواند به طور قابلتوجهی سلامت روانی افراد را افزایش دهد، که به نوبه خود به شدت با عملکرد مرتبط است.
مدیران و سازمان ها برای تشویق به وقفه چه کاری می توانند انجام دهند؟
صرف در دسترس بودن استراحت، مزایا را تضمین نمی کند. کارگران ممکن است از استراحت های خود به کارآمدترین راه ها استفاده نکنند یا اصلاً از آن استفاده نکنند. مدیران به عنوان تصمیم گیرندگان و الگوهای نقش در سازمان ها، در موقعیت مهمی برای تشویق وقفه های کاری موثر هستند. این را می توان از چند طریق به دست آورد:
پرورش نگرش مثبت نسبت به استراحت
در حالی که کارمندان به طور کلی در مورد وقفه ها مثبت هستند و گزارش می دهند که برای عملکرد مفید هستند، این احساس همیشه بین مدیران مشترک نیست. این می تواند افراد را از شارژ مجدد منصرف کند. بنابراین، بسیار مهم است که مدیران از مزایای مربوط به عملکرد وقفه های کاری مطلع شوند. برای مثال، مدیران منابع انسانی میتوانند این اطلاعات را در برنامههای آموزشی سلامتی شرکت بگنجانند. سازمانها همچنین میتوانند اجرای «لحظههای سلامتی» (مشابه لحظات ایمنی) را در نظر بگیرند که در طی آن میتوانند استراتژیهای خود را برای استراحتهای مؤثر و طوفان فکری فعالیتهای استراحت سرگرمکننده به اشتراک بگذارند. حتی آویزان کردن پوسترهایی درباره مزایا و بهترین روشها در استراحت در محل کار میتواند بسیار مفید باشد.
خودشان استراحت می کنند
مدیران می توانند اهمیت استراحت را با استفاده منظم از موثرترین انواع، که کارکنان می توانند تقلید کنند، بیان کنند. به عنوان مثال، مدیری که مرتباً سگ خود را در پارکی در نزدیکی راه میبرد، میتواند به کارمندان خود بگوید که برای انجام این کار برای مدتی از محل کار خود دور خواهد شد. چنین استراتژی نه تنها یک مثال مثبت است، بلکه مرزهای روشنی را در مورد عدم وقفه ایجاد می کند. مثال زدن به جلوگیری از انگ و احساس گناه احتمالی مرتبط با استراحت کمک می کند. این نویدبخش است که رهبران سازمانی بیشتر و بیشتر به این موضوع پی میبرند و حتی تاسف خود را از عدم مرخصی کافی در محل کار به اشتراک میگذارند.
برنامه ریزی زمان استراحت اختصاصی
بررسی ما نشان میدهد که بسیاری از کارمندان نمیتوانند به طور منظم استراحت کنند، یا به دلیل ننگ از انجام این کار منصرف شدهاند. بنابراین، توصیه میکنیم که مدیران و سازمانها زمانهای استراحت اختصاصی را برنامهریزی کنند. چنین زمان های استراحت باید با دقت اجرا شود. برنامه های سفت و سخت استراحت، مانند اجبار کارمندان به توقف کار فقط در یک زمان معین و با مدت زمان از پیش تعیین شده، استقلال کارکنان را کاهش می دهد و حتی می تواند اثرات مضری بر کارمندان داشته باشد. توصیه میکنیم دورههای استراحت را با مدت زمان معینی مانند یک ساعت در روز ارائه دهید و به صلاحدید کارمند زمان و هر چند وقت یکبار استراحت خود را ترک کنید. ارائه برنامههای کاری انعطافپذیر، طرحهای نوآورانه استراحت در محل کار مانند «بلیتهای استراحت» (به عنوان مثال، دادن بلیطهای روزانه که به کارمندان اجازه میدهد یک ساعت به انتخاب خود استراحت کنند)، یا ارائه فعالیتهای اجتماعی یا فیزیکی در محل میتواند نمونههایی از استراحت بهینه باشد. برنامه ریزی.
ایجاد فضاهایی برای استراحت
همانطور که در بالا اشاره کردیم، محل استراحت می تواند نقش مهمی در به حداکثر رساندن مزایای آنها داشته باشد. به عنوان مثال، داشتن یک پارک کوچک یا فضای سبز سرپوشیده میتواند تعهد سازمان را برای تسهیل استراحتهای کاری و افزایش مزایای استراحت در رابطه با عملکرد کارکنان بیان کند. برای بهره مندی بیشتر از فواید استراحت در فضای باز، می توانید آن را به یک پارک سگ بدون بند تبدیل کنید که در آن کارمندانی که از تعامل با حیوانات لذت می برند می توانند این کار را انجام دهند. این همچنین می تواند به عنوان یک ابزار استخدام عمل کند زیرا تقاضا برای مکان های کاری دوستدار حیوانات خانگی در حال افزایش است و بسیاری از شرکت ها قبلاً سیاست های دوستدار حیوانات خانگی را اتخاذ کرده اند.
سازمانهایی که کارمندانشان از خانه کار میکنند نیز میتوانند با ترتیب دادن جلسات پارک آنلاین که در آن کارگران راه دور میتوانند در حین راه رفتن یا نشستن در فضای بیرونی مناسب برایشان به جلسه بپیوندند، از فضاهای در دسترس خود استفاده کنند. از طرف دیگر، آنها می توانند “بودجه استراحت” را برای کارمندان اختصاص دهند تا فضای استراحت خود را ایجاد کنند. به عنوان مثال، کارمندان می توانند یک گیاه داخلی یا یک تشک یوگا بخرند.
عملکرد کارکنان همیشه یکی از دغدغههای سازمانها بوده است و سازمانهای بیشتری در حال تلاش برای رسیدگی به رفاه کارکنان هستند. استراحت های کاری به عنوان یک ابزار امیدوارکننده برای بهبود هر دو. سازمان ها باید اهمیت وقفه ها را تشخیص دهند و در تلاش های عمدی برای تسهیل شکست موثر شرکت کنند.
نویسنده:محمدرسول جهانتیغ
منبع:هاروارد بیزینس ریویو
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.