ورود / ثبت نام
0

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
0
0

خود شناسی چیست! و چگونه به خود شناسایی برسیم!

38 بازدید
خودشناسی
امیتیاز خود را همین حالا ثبت نمایید!! post

خود شناسی

خود شناسی (نقاط قوت، ضعف، علایق، ارزش ها، ترجیحات) و خودکارآمدی (اعتماد به نفس) را برای داشتن زندگی که برای شما معنادارتر است، توسعه دهید. عواملی که در شادی شما نقش دارند را شناسایی کنید.

خود شناسی

خودشناسی

خود شناسی واقعی یعنی چه!

خود شناسی واقعی یعنی چه!  واژه ای گسترده است که به آگاهی از احساسات، ویژگی ها، انگیزه ها و توانایی های خود اشاره دارد. توجه به این نکته مهم است که خودشناسی یک نوع اطلاعات ثابت برای به دست آوردن نیست، بلکه مانند شما پویا و دائما در حال تغییر است. همانطور که در طول زندگی خود یاد می گیرید و رشد می کنید، توانایی شما در شناخت خود و آگاهی از اینکه چه کسی هستید دائما تغییر می کند.

در حالی که یادگیری در مورد خود به تنهایی یک سفر روشنگر است، لزوماً یک سفر ساده نیست. ذهن ما به طرز ماهرانه ای مکانیسم هایی را می سازد تا افکار و احساسات ناخوشایند یا اضطراب آور را خارج از آگاهی خود نگه دارد. [1] این مکانیسم‌ها، مانند فراموشی عمدی یا سرکوب ناخودآگاه، می‌توانند باعث شوند که ما از تأمل لازم برای دستیابی به خودشناسی اجتناب کنیم. این به این دلیل است که ما تمایل بیشتری به حفظ تصویر درونی خاصی از خود داریم تا اینکه بدانیم واقعاً چه کسی هستیم. [2] نتیجه نهایی این است که ما اغلب فاقد خودشناسی هستیم و از محاسن آن در زندگی شخصی و حرفه ای خود بی اطلاع می مانیم. مفهوم خودکارآمدی مرتبط با خودشناسی است. خودکارآمدی که توسط روانشناس آلبرت بندورا در سال 1977 معرفی شد به باور شما به توانایی خود برای موفقیت در یک موقعیت خاص اشاره دارد. [3] سطوح بالای خودکارآمدی با افزایش دستیابی به هدف، [4] [5] کاهش استرس و مراقبت از خود بهتر مرتبط است. [6]

خودآگاهی چیست! pdf

خودآگاهی چیست! pdf دانشجویان فارغ التحصیل از پیشینه های مختلف با مجموعه ای از نقاط قوت و چالش های منحصر به فرد خود به مک گیل می آیند. ایجاد آگاهی از نقاط قوت و چالش‌های خاص به شما این امکان را می‌دهد تا تنظیمات لازم را برای موفقیت انجام دهید. برای مثال، آگاهی از اینکه بهترین کار خود را در مکانی آرام و بدون حواس‌پرتی انجام می‌دهید، به شما کمک می‌کند تا در مورد زمان و مکان تصمیم‌گیری برای کارهای کاملی که نیاز به توجه کامل شما دارند، انتخاب‌های عاقلانه‌ای داشته باشید. ایجاد آگاهی از رفتارهای ناسازگار یا فرآیندهای فکری مشکل ساز اولین قدم برای انتخاب سالم تر است زیرا نمی توانید چیزی را که نمی دانید تغییر دهید. علاوه بر این، به دست آوردن دانش از ارزش ها و مهارت های خود به شما کمک می کند تا اهدافی را دنبال کنید که برای شما معنادار هستند و زندگی پر از چیزهایی را طراحی کنید که بیشتر دوست دارید.

در یک زمینه حرفه ای، خودآگاهی و خودکارآمدی ویژگی های ارزشمند و عوامل مهمی برای رشد و رهبری فردی هستند که به رهبران این امکان را می دهند تا خود و سازمانشان را به عنوان یک کل توانمند کنند. [7] هنگامی که در مورد مهم ترین توانایی رهبران برای توسعه سؤال شد، هفتاد و پنج نفر از شورای مشاوره کسب و کار استنفورد تقریباً به اتفاق آرا پاسخ دادند: خودآگاهی. [8] همچنین ارتباط معناداری بین خودآگاهی و بهره وری در محل کار وجود دارد. یک متاآنالیز بیش از 300000 کارمند نشان داد که کارگرانی که مجاز به استفاده روزانه از نقاط قوت خود بودند، 38 درصد بهره وری بالاتر و 44 درصد امتیازات وفاداری مشتری و حفظ کارکنان بالاتری داشتند. [9] بنابراین، پرورش آگاهی از نقاط قوت خود به شما این امکان را می دهد که از آنها در یک زمینه حرفه ای استفاده کنید و ضعف های مکمل آنها را جبران کنید.

خود شناسی

خودشناسی

خودشناسی چیست!

خودشناسی چیست!نوشتن افکار و احساسات خود در یک مجله خصوصی ابزار قدرتمندی است که به شما کمک می کند خود را بهتر بشناسید. نوشتار رسا فواید سلامت روانی و عاطفی زیادی از جمله بهبود مهارت های تفکر انتقادی، [10][11] اولویت بندی هدف، [12] [13] و کاهش افسردگی و اضطراب دارد. [14] همچنین به عنوان بازتاب بایگانی شده ای از شخصیت شما عمل می کند و به شما امکان می دهد رشد شخصی خود را در طول زمان پیگیری کنید.

توسعه یک تمرین مدیتیشن مبتنی بر تمرکز حواس به شما این امکان را می دهد که از الگوهای فکری، احساسات، و تجربیات استرس و شادی خود آگاهی کامل پیدا کنید. [15] با این حال، شیوه های ذهن آگاهی محدود به زمینه مراقبه نیست. هر فعالیتی را می توان با دقت انجام داد، از شستن ظروف گرفته تا شرکت در یک جلسه در محل کار. نکته کلیدی این است که در هر کاری که انجام می دهید با توجه و مشاهده غیر قضاوتی عناصر لحظه حال شرکت کنید. وقتی ذهن شما شروع به پرت شدن کرد، فقط با مهربانی نسبت به خود و voilà آن را به کار خود بازگردانید! شما در حال تمرین ذهن آگاهی هستید. لطفاً توجه داشته باشید که تمرین‌های مدیتیشن و ذهن آگاهی برای همه مناسب نیست. کسانی که سابقه تروما، PTSD و/یا افکار خودکشی دارند توصیه می‌شود با احتیاط عمل کنند. [16]

از آنجایی که ذهن شما موانعی بر سر راه خودشناسی ایجاد می کند، باید راه هایی را برای دور زدن آنها بیابید. یکی از راه‌های انجام این کار، جستجوی بازخورد از یک همکار یا سرپرستی است که به او اعتماد دارید تا یک گزینه صادقانه به شما بدهد. این می تواند راهی عالی برای دستیابی به دیدگاهی باشد که از تعصب شخصی شما فارغ باشد.

در نهایت، توجه به این نکته مهم است که در فرآیند پرورش خودشناسی ممکن است همیشه آنچه را که می بینید دوست نداشته باشید. با این حال، برای پرورش شناختی معتبر از خود، مهم است که در کنار جنبه های مثبت، نکات منفی را نیز بپذیرید. احساسات منفی طبیعی هستند و هدف مهمی در کمک به شما برای آگاهی بیشتر از محیط اطرافتان هستند. به عنوان مثال، ترس می تواند به شما کمک کند در برابر خطر واکنش نشان دهید، اضطراب حواس شما را افزایش می دهد و احساس گناه می تواند به شما کمک کند تا در اعمال گذشته که ممکن است برای دیگران مضر بوده است تجدید نظر کنید. [17] [18] علاوه بر این، احساسات منفی، مانند خشم، می‌توانند محرک‌های بزرگی باشند زیرا ما را وادار می‌کنند تا بر اساس شرایط فعلی خود عمل کنیم و تغییرات مثبت ایجاد کنیم. [19]

خود شناسی در اسلام

خود شناسی در اسلام در نظرسنجی هایی مانند نظرسنجی VIA شرکت کنید. با نگاهی به 5 نقطه قوت خود، از خود بپرسید: آیا این من واقعی هستم؟ آیا از استفاده از این نیرو لذت می برم؟ آیا آن را انرژی زا و هیجان انگیز می دانم؟ هنگامی که به نقاط قوت خود فکر کردید، سعی کنید هر روز در طول یک هفته از یکی از آنها به روشی جدید استفاده کنید [20][21]
یک «معرفی مثبت» از خودتان بنویسید که در آن داستانی ملموس که نقاط قوت خود را نشان می‌دهد بگویید.
در مورد موقعیتی که در آن این نقاط قوت به شما کمک کرده است به یک همکار مورد اعتماد یا سرپرست خود بگویید. [22] [23] از آنها بخواهید که بازخورد خود را برای ترویج شکل ملموس تری از خودشناسی مانند مهارت ها و توانایی ها ارائه دهند.

انواع خودشناسی

مهمترین رویدادهای زندگی و نقاط عطف خود را شناسایی کنید.
به این فکر کنید که در حال حاضر مهمترین اهداف زندگی شما چیست. فعالیت ها یا اقدامات اصلی که برای دستیابی به آنها باید انجام دهید چیست؟
مسیر دستیابی به اهداف خود را برنامه ریزی کنید و در عین حال جایگزین ها و چالش های بالقوه را نیز در نظر بگیرید.
نظرات خود را با کسی در میان بگذارید و از او بپرسید که آیا نظرات خود را به اشتراک می گذارد.
یک «سخنرانی خداحافظی مهمانی» بنویسید. دوست دارید بیشتر از همه به خاطر چه چیزی به یاد بیاورید؟ آیا نیاز دارید که کارهای خاصی را در زندگی خود کم و بیش انجام دهید تا آن را رضایت بخش تر و پربارتر کنید؟ [24] [25]

با استفاده از تمرین‌هایی مانند مرتب‌سازی کارت ارزش در myPath، مقادیر خود را کاوش کنید
با استفاده از تمرین ارزیابی مهارت ها در myPath علایق و ترجیحات خود را کاوش کنید
ترجیحات خود را با پرسیدن از خود کاوش کنید: وقتی وقت آزاد دارم، وقت خود را صرف مطالعه یا جستجوی آنلاین در مورد چه چیزی می کنم؟ به چه دلایل یا مسائلی علاقه دارم؟

خود شناسی

خودشناسی

هدف از خودشناسی

هدف از خودشناسی هرچه بیشتر در مورد خودتان بیاموزید، بیشتر وسوسه می شوید که خودتان را انتقادی قضاوت کنید یا درگیر تغییر نقاط ضعف درک شده خود شوید. به یاد داشته باشید که دقیقاً همان کسی باشید که در حال حاضر هستید ارزش دارد. میل خود برای خودسازی را با شفقت به خود و پذیرش خود متعادل کنید. برای قدردانی از سختی کار برای رسیدن به اینجا و جشن گرفتن دستاوردهای بزرگ و کوچک خود وقت بگذارید.

با تعیین اهداف کوچک و تشخیص پیشرفت خود به سمت آنها، با درخواست نظر از یک حرفه ای یا تماشای فردی که او را تحسین می کنید، وظیفه ای مشابه آنچه که با آن دست و پنجه نرم می کنید انجام می دهد، و با تأمل و تجلیل از دستاوردهای گذشته خود [26]

اگر مشکلاتی را تجربه می‌کنید، تمایز بین مدت زمانی که می‌توانید تحمل کنید و موقعیتی که در آن صحبت با یک مشاور یا متخصص سلامت روان سود می‌برد، دشوار است. [27] منابع فراوانی برای سلامت روانی و عاطفی برای دانشجویان مک‌گیل در دسترس است، و متخصصانی که در آنجا کار می‌کنند همان‌قدر خوشحال می‌شوند که به سؤالات شما پاسخ دهند. کنجکاو شوید! برای منابع، بخش «اقدام» را بررسی کنید.

چگونه خود را بشناسیم

چگونه خود را بشناسیم خودشناسی در روانشناسی «اطلاعات واقعی واقعی است که فرد در مورد خود دارد» (Morin & Racy, 2021, p. 373). این شامل اطلاعاتی درباره وضعیت عاطفی، ویژگی های شخصیتی، روابط، الگوهای رفتاری، نظرات، باورها، ارزش ها، نیازها، اهداف، ترجیحات و هویت اجتماعی ما می شود (مورین و راسی، 2021).

خودشناسی ناشی از فرآیندهای خود انعکاسی و اجتماعی است (مورین و راسی، 2021).

با این حال، خودشناسی صرفاً از درون نگری ناشی نمی شود. به گفته براون (1998)، پنج منبع وجود دارد که به مخزن خودشناسی کمک می کند.

1. دنیای فیزیکی
این دسته از اطلاعات به اطلاعات فیزیکی مانند قد، وزن و رنگ چشم محدود می شود.

2. مقایسه های اجتماعی
این منبع خودشناسی زمانی اتفاق می افتد که خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم. زیرمجموعه‌ها شامل مقایسه‌های صعودی و نزولی می‌شوند که در آن ما خودمان را به ترتیب با فردی بهتر و بدتر مقایسه می‌کنیم (براون، 1998).

3. ارزیابی های منعکس شده
این منبع خودشناسی از ارزیابی دیگران از ما سرچشمه می گیرد. این اصطلاح بیانگر این واقعیت است که ما خود را از چشم دیگران منعکس می کنیم (براون، 1998).

4. درون نگری
این منبع خودشناسی از طریق مشاهده درونی افکار، احساسات، انگیزه ها و خواسته ها به دست می آید. درون نگری با خودشناسی در هم تنیده شده و به طور یکپارچه با آن مرتبط است.

5. ادراک از خود
در این دسته از خودشناسی، ما از طریق مشاهده و بررسی رفتار خود، خود را می آموزیم.

شافنر (2020) شامل دو منبع اضافی برای خودشناسی است:

6. رویکردهای به سبک CBT
منبع دیگری از خودشناسی ناشی از تحلیل منطقی فرآیندهای تفکر منفی ما از طریق رویکردهای مشابه و شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT) است.

7. تکنیک های ذهن آگاهی
تکنیک‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی به ما کمک می‌کنند تا مهارت‌های هوش هیجانی خود را ارزیابی کرده و تقویت کنیم و خودشناسی ایجاد کنیم (Schaffner, 2020).

در مجموع، خودشناسی از طریق ترکیبی از دنیای فیزیکی، اجتماعی و روانی به دست می آید.

جنبه های کلیدی در معرض خطر به دلیل عدم شناخت خود شامل انتخاب شریک زندگی، تحصیلات و انتخاب های شغلی و مکان و نحوه زندگی کردن است (مورین و راسی، 2021).

نقص در خودشناسی منجر به برآورد بیش از حد نقاط قوت ذهنی می شود که می تواند باعث رضایت کمتر از زندگی و عملکرد تحصیلی ضعیف شود (Morin & Racy, 2021).

شافنر (2020) پنج دلیل را فهرست می کند که خودشناسی برای رشد روانی ضروری است.

میل به یادگیری و معنا بخشیدن به تجربیات را ارضا می کند.
از اختلاف بین ادراک از خود و برداشت دیگران از ما جلوگیری می کند.
ما را از هوس های غیرمنطقی ناخودآگاهمان رها می کند.
به جای واکنش پذیری، پاسخ های پیشگیرانه را تسهیل می کند.
این اولین قدم ضروری برای تغییر مثبت است.
حسین (2017) پیشنهاد می کند که خودشناسی از ما می خواهد که نسبت به احساسات خود سوء ظن متعادلی داشته باشیم.

مزایای دیگر شامل ناامیدی کمتر از کار، ناامنی و حسادت کمتر و استرس کمتر در مورد پول است. علاوه بر این، ما توانایی پذیرش مسئولیت احساسات خود را به دست می آوریم و همدلی و شفقت بیشتری داریم (حسین، 1396).

در نهایت، خودشناسی به شکل گیری درک ما از دیگران کمک می کند و به عنوان یک نقطه مرجع برای ارزیابی دیگران استفاده می شود (براون، 1998).

چگونه خودشناسی می تواند به تسلط بر خود منجر شود؟
از آنجایی که خودشناسی شامل ارزیابی های صادقانه از خود و سایر اطلاعات به دست آمده است، می توانیم از آن برای ایجاد تغییرات مثبت و تسلط بر جنبه های زندگی خود استفاده کنیم.

خودشناسی برای «دادن یک روایت معنادار به اعمال گذشته، حال و آینده، احساس تداوم در طول زمان، احساس منحصر به فرد بودن و مشابه بودن با دیگران» ضروری است (بوکوفسکی، 2019).

شناخت خودمان توانایی ما را برای داشتن زندگی منسجم و رضایت بخش افزایش می دهد. علاوه بر این، به ما امکان می‌دهد انگیزه‌ها و ترس‌های اصلی خود را درک کنیم و کنترل احساساتمان را افزایش دهیم (Schaffner, 2020).

برعکس، ناتوانی در تشخیص احساسات ما را آسیب پذیر و تحت رحمت آنها قرار می دهد (Schaffner, 2020).

خودشناسی ستاره ای به ما انگیزه می دهد تا پروژه های بلندپروازانه، روابط و سایر چالش ها را دنبال کنیم. فقدان بینش می تواند آرزوهای بزرگ را مهار کند (بیگلی، 2020).

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://momkn.ir/?p=2193
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
علیرضا جهانتیغ
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد خود شناسی چیست! و چگونه به خود شناسایی برسیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

Solverwp- WordPress Theme and Plugin

سلام،چگونه میتوانم کمک کنم.