این تجربیات می تواند به ما در فروش محصولات و خدمات ما و تحقق اهداف بازاریابی خاص کمک کند.
در این مقاله، شما یاد خواهید داشت که بازاریابی تجربی چیست و چگونه ان را بر اساس بیش از 20 مثال اجرا کنید.
بازاریابی تجربی چیست؟
بازاریابی تجربی نوعی بازاریابی است که چشم انداز یا مشتریان را با تجربیات زندگی واقعی برای افزایش اگاهی، ایجاد درک یا افزایش فروش محصولات یا خدمات فراهم می کند.
این تجربیات می تواند افلاین باشد، مانند رویدادهای زنده، نمایشگاه های تجاری، روزهای نسخه ی نمایشی و غیره یا وبینارها و کنفرانس های انلاین.
در سال های اخیر، به لطف واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، فرصت های بیشتری برای بازاریابی تجربی ظهور کرده است.
با این حال، با توجه به روند تجربی، 67 درصد از مصرف کنندگان برای رویدادهای مجازی کم هزینه یا رایگان نشان نمی دهند.
از سوی دیگر، 75 درصد از بازاریابان B2C معتقدند که رویدادهای شخصی برای موفقیت انها حیاتی است.
بیایید بررسی کنیم که چرا تجربیات برای بازاریابان و مارک ها مهم هستند.
چرا بازاریابی تجربی مهم است؟
بازاریابی تجربی به طور فزاینده ای مهم شده است زیرا به کسب و کارها اجازه می دهد تا عمیق تر با مشتریان ارتباط برقرار کنند. تفاوت اصلی بین بازاریابی تجربی و سایر انواع بازاریابی این است که یک تجربه در زندگی واقعی اتفاق می افتد.
مزایای اصلی بازاریابی تجربی عبارتند از:
- افزایش اگاهی از برند
- ایجاد تقاضای جستجو
- ایجاد پیوند بین یک برند و مخاطبان ان
- ارائه تجربیات شخصی معتبر
- سرمایه گذاری در ترس از دست رفته
- افزایش ازمایش محصول یا خدمات
- تبدیل فروش درایو
نمونه های بازاریابی تجربی و takeaways
انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی تجربی وجود دارد و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.
برخی از کمپین ها می توانند برای هر کسب و کار قابل اجرا باشند، در حالی که دیگران فقط می توانند برای انواع خاصی از محصولات یا خدمات اعمال شوند. علاوه بر تناسب محصول خوب، انتخاب بین یک استراتژی بازاریابی تجربی و یک استراتژی سنتی به بودجه، اهداف و مخاطبان هدف شما بستگی دارد.
بیایید به انواع مختلف کمپین های بازاریابی تجربی نگاه کنیم و ببینیم که چگونه می توان از این 22 نمونه برای الهام گرفتن استفاده کرد. ما از طریق زیر بروید:
- فروشگاه های پاپ اپ
- برندسازی مشترک
- تجربیات انفرادی
- دموی محصولات
- نمونه برداری محصول
- تورهای
- کنفرانس
- کلاس ها و کارگاه ها
- واقعیت افزوده و Metaverse
بیایید به ان شیرجه بزنیم.
فروشگاه های پاپ اپ
یک فروشگاه پاپ اپ جایی است که یک شرکت به طور موقت یک فضای فیزیکی را برای مدت کوتاهی برای نمایش یا فروش کالاها و خدمات خود به دست می گیرد.
هملیز
Hamleys یک خرده فروش اسباب بازی مشهور بریتانیایی است که یک فروشگاه پاپ اپ در لندن در ساخت تا تجارت کریسمس باز کرد.
همراه با محصولاتی که به فروش می رسد، فروشگاه پاپ اپ همچنین دارای نمایش محصولات زنده و مهمانان ویژه است.
منبع: Hamleys.
به نقل از Sumeet Yadav، مدیر عامل شرکت Hamleys، Hamleys همیشه در مورد ارائه بهترین تجربیات جادویی برای خانواده ها، از ایجاد خاطرات طولانی مدت در طول دوره جشن تا پیدا کردن اسباب بازی مناسب برای زیر درخت بوده است.
Takeaways برای بازاریابان
فضای خرده فروشی فراوانی در اکثر شهرها و شهرک ها وجود دارد. تماس با مدیریت مراکز خرید یا شهر برای کشف فرصت های خرده فروشی.
در حالی که هزینه های یک فروشگاه پاپ اپ می تواند بالا باشد، می توان انها را در یک سری رویدادها و تجربیات پخش کرد.
بووی 75 ساله
Bowie 75 یک تجربه خرده فروشی است که موسیقیدان افسانه ای دیوید بووی را جشن می گیرد.
یک فروشگاه پاپ اپ در لندن (و نیویورک) افتتاح شد تا طرفداران بتوانند صدا، ویدئو و عکاسی از هنر او را تجربه کنند و همچنین کالا بخرند.

Takeaways برای بازاریابان
وب سایت Bowie 75 دارای یک بخش رویداد و فرم ثبت نام برای کمک به تیم خود برای ایجاد یک پایگاه داده از طرفداران است که می تواند برای ترویج افتتاح فروشگاه های پاپ اپ در اینده استفاده کند.
برندسازی مشترک
نام تجاری مشترک زمانی است که دو یا چند شرکت برای ایجاد یک تجربه همکاری می کنند که به طور مشترک به نفع هر دو مارک است.
Zavvi و لگو
Zavvi یک خرده فروش سرگرمی انلاین است که با تامین کننده Lego، یک نام تجاری اسباب بازی اجر پلاستیکی همکاری می کند.
انها یک فروشگاه پاپ اپ در یک مرکز خرید پر ترافیک منچستر (انگلستان) به مدت یک ماه ایجاد کردند که شامل محصولات لگو بود که Zavvi ذخیره شده بود.

کالوین کلاین، Palace Skateboards، Pet Shop Boys، Willem Dafoe و Joan Collins
بازاریابی تجربی در مورد برانگیختن تجربیات است و این همکاری مارک ها و محصولات نوستالژیک – CK One، Pet Shop Boys، Willem Dafoe و Joan Collins – را با یک نام تجاری اسکیت بورد مدرن، Palace ادغام می کند.
این کمپین در وب سایت ها و حساب های رسانه های اجتماعی Calvin Klein، Palace و Pet Shop Boys قرار دارد.
کالوین کلاین در ابتدا CK One را در دهه 90 راه اندازی کرد، جایی که یک خاطره با عطر همراه است و محصول بازسازی شده در یک بطری کوچکتر قرار می گیرد.
تمام مارک های مشترک قصد دارند از این فرصت برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده کنند.
Takeaways برای بازاریابان
شما نیاز به یک نام تجاری قوی و بازاریابی بزرگ برای فعال کردن این نوع کمپین دارید. این یک خطر است – اما اگر با موفقیت انجام شود، پاداش می دهد.
تجربیات انفرادی
یک رویداد انفرادی جایی است که تعداد کمی، به جای بسیاری، مردم یک نام تجاری، محصول یا خدمات را تجربه می کنند.
گیتار گویتار
GuitarGuitar بزرگترین خرده فروش گیتار در انگلستان است و غرفه های عایق صدا را فراهم می کند تا مشتریان بتوانند گیتار را تجربه کنند و امتحان کنند.
مشتریان می توانند گیتار را به یک امپر وصل کنند، درب را ببندند و تا حد ممکن با صدای بلند با سایر مشتریان بی توجه به صدا بازی کنند.
منبع: GuitarGuitar.
Takeaways برای بازاریابان
تجربیات انفرادی برای محصولات با بلیط بالا مانند گیتار ایده ال هستند، اما احتمالا برای کالاهای مصرفی سریع بسیار عملی نیستند.
فیلادلفیا 76ers – 360 غرفه ویدئو
مهمانان VIP یک تجربه غرفه ویدئویی در یک استادیوم فوتبال داشتند که می توانستند در حساب های رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.
منبع: NYC Photo Party
Takeaways برای بازاریابان
این تجربه خود را به خوبی به محصولات و صنایع خاص مانند ورزش، سرگرمی و مهمان نوازی می دهد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر تجربه ای با ارزش های نام تجاری شما مطابقت دارد.
دموی محصولات
دموی محصول جایی است که یک شرکت به مشتریان اجازه می دهد محصولات یا خدمات خود را امتحان کنند.
ویلسون گلف
ویلسون یک برند گلف در سراسر جهان است که میزبان 95 روز نسخه ی نمایشی محصول در سراسر ایالات متحده در سال 2022 است، جایی که گلف بازان می توانند باشگاه های گلف و توپ های جدید را امتحان کنند و تجهیزات سفارشی داشته باشند.
منبع: MyGolfSpy.
Takeaways برای بازاریابان
تورهای نمایشی محصول مانند ویلسون، تولید کنندگان را قادر می سازد تا محصولات را در دست کاربران نهایی قرار دهند و در عین حال از مشتریان خرده فروشی و فروش خود حمایت کنند.
اپل نابغه نوار
Genius Bar اپل یکی دیگر از تجربه های نمایشی محصول است که در ان کارکنان فنی اپل به مشتریان کمک می کنند تا نحوه استفاده از محصولات خود را یاد بگیرند.
شما یک نوار نابغه را در اکثر فروشگاه های خرده فروشی اپل پیدا خواهید کرد. برای ملاقات با یک کارمند، مشتریان باید یک قرار ملاقات انلاین رزرو کنند.
منبع: سیب
Takeaways برای بازاریابان
Genius Bars برای خرده فروشان ارزان قیمت مانند Tesco یا Walmart کار نخواهد کرد زیرا اپل تجربه محصول در فروشگاه و قرار ملاقات های Genius Bar را به عنوان مرکزی برای استراتژی نام تجاری برتر خود قرار داده است
Takeaways برای بازاریابان
اکثر مشتریان سازمانی انتظارات بالاتر و نیازهای متنوع تری نسبت به هر نوع مشتری دیگری دارند، بنابراین این مثال به همان اندازه در مورد بازاریابی تجربی است که در مورد قیمت گذاری خدمات شما است.
نمونه برداری محصول
نمونه برداری از محصول زمانی است که کسب و کارها نمونه های رایگان از محصولات خود را به مشتریان بالقوه برای ارتقاء اگاهی از نام تجاری، تولید سرنخ یا افزایش فروش ارائه می دهند.
Pret یک اخوری
Pret a Manger یک حق رای دادن از 460 ساندویچ و کافی شاپ در سراسر انگلستان است.
برای ترویج سرویس اشتراک قهوه جدید، مصرف کنندگان یک قهوه سفید مسطح رایگان را نمونه برداری کردند.
در یک مرکز خرید لندن، کارکنان رویداد از یک ون Piaggio مارک دار قهوه را به خریداران ارائه دادند.
منبع: خلوص.
Takeaways برای بازاریابان
هیچ نتیجه ای برای این کمپین وجود ندارد، که نشان می دهد ممکن است موفق نبوده باشد. بنابراین اگر شما با توجه به این نوع کمپین، مطمئن شوید که برای پیاده سازی یک سرب و یا خرید یک سیستم ردیابی.
اما بهترین مثال Ahrefs Webmaster Tools است که به شما کمک می کند عملکرد وب سایت و رتبه بندی خود را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید در حالی که به طور همزمان به شما اجازه می دهد ابزارهای پرداخت شده را تجربه کنید.
Takeaways برای بازاریابان
جستجوگر بک لینک دومین صفحه مرتبط با Ahrefs است و ژنراتور کلمه کلیدی دهمین صفحه مرتبط است.
این دو ابزار، با هم، حدود 8 دامنه ارجاع منحصر به فرد به دست اورده اند.
تورهای
تور زمانی است که مشتریان می توانند یک شرکت را در پشت صحنه ببینند و معمولا نمونه های محصول یا خدمات را دریافت کنند.
گینس
فروشگاه گینس یک تجربه ابجوسازی منحصر به فرد در دوبلین، ایرلند است، جایی که مصرف کنندگان می توانند از موزه برند بازدید کنند، یاد بگیرند که چگونه پاینت کامل را بریزند و ابجو را در میله های پشت بام مزه کنند.
منبع: صفحه فیس بوک فروشگاه گینس.
Takeaways برای بازاریابان
تجربیات برند مانند این از گینس و نایک اوج رهبری برند یا دسته بندی محصول است.
اگر شما یک نام تجاری در حال ظهور یا چالش برانگیز هستید، این تجربه ممکن است مناسب نباشد.
لاپرایگ
Laphroaig یک نام تجاری ویسکی اسکاتلندی تقطیر شده در جزیره Islay است که تنها با کشتی قابل دسترسی است.
بازدید کنندگان می توانند در مورد تاریخ و اسرار تقطیر ویسکی یاد بگیرند. انها همچنین می توانند درام مورد علاقه خود را از یک بشکه استخراج کنند تا در یک جعبه هدیه مارک دار به خانه ببرند.

Takeaways برای بازاریابان
Laphroaig یک نام تجاری نوستالژی یا مقصد بسیار شبیه به مارک های رم از باربادوس است، بنابراین این تجربیات برای گردشگران و علاقه مندان به نام تجاری ایده ال است.
کنفرانس
کنفرانس رویدادی است که در ان مردم برای بحث در مورد صنعت یا موضوعات حرفه ای خود جمع می شوند.
کنفرانس ها مردم را قادر می سازد تا با سایر متخصصان در همان زمینه ارتباط برقرار کنند.
برایتونSEO
BrightonSEO مشهورترین کنفرانس جهان برای صنعت جستجوگرها است و کارشناسان جستجوگرها و بازاریابان جستجو را گرد هم می اورد.
مذاکرات زنده، اموزش حضوری و رویدادهای شبکه ای وجود دارد.
به عنوان مثال، در اوریل 2022، علاوه بر اینکه یک حامی اصلی بود، جاشوا هاردویک خودمان فرایند و چالش های مقیاس بندی محتوا را ارائه داد.
Takeaways برای بازاریابان
ارائه در یک کنفرانس به شما اجازه می دهد تا تخصص خود را به اشتراک بگذارید و مخاطبان را در مورد تجربیات موضوع خود اموزش دهید.
داشتن حضور به عنوان یک غرفه دار به شما امکان می دهد ارتباطات شخصی بیشتری با طرفداران و مخاطبان هدف خود ایجاد کنید.
صنایع دستی + بازرگانی
Craft + Commerce یک کنفرانس سه روزه حضوری و مجازی است که توسط ConvertKit برگزار می شود و سازندگان محتوا را برای تجربه سخنرانی ها، کارگاه ها و جلسات اصلی گرد هم می اورد.
درامد حاصل از فروش بلیط و حامیان رویداد تولید می شود.
منبع: ConvertKit
Takeaways برای بازاریابان
ConvertKit این کنفرانس را به خوبی به مشتریان خود ارائه می دهد. شما از کنفرانس در وب سایت خود و در برنامه مطلع شده اید. شما همچنین ایمیل های منظم با اطلاعات در مورد مزایای کنفرانس و سخنرانان کلیدی دریافت خواهید کرد.
با این حال، یک کنفرانس با نام تجاری خود نیاز به سرمایه گذاری عظیم در برنامه ریزی، زمان و بودجه دارد.
کلاس ها و کارگاه ها
یک کارگاه یا کلاس رویدادی است که در هر جایی توسط یک متخصص برگزار می شود که به تعداد کمی از مردم می اموزد که چگونه کاری عملی انجام دهند یا انجام دهند.
کمپ زمستانی زنده و یاگرمیستر
در طول قرنطینه، برچسب رکورد سوئدی Vivrant یک “کمپ زمستانی” ایجاد کرد تا هنرمندان برچسب رکورد را با طرفداران متصل کند.
تجربه انلاین طرفداران را با بینش به فرایند خلاق، Q & As زنده و مجموعه های زنده از نوازندگان ارائه داد.
Jägermeister این تجربه را به عنوان بخشی از کمپین “نجات شب” خود حمایت کرد.
رئیس برچسب رکورد این تجربه را در این ویدئو توضیح می دهد.
Takeaways برای بازاریابان
این نوع کمپین به مخاطبان (یا طرفداران) شما اجازه می دهد تا نزدیک و شخصی شوند و ارتباط نزدیکی با افراد پشت نام تجاری برقرار کنند.
گل کریستی – گلفروش محلی
Kirstie’s Flowers یک گلفروش محلی در زادگاه من است که بخشی از فضای خرده فروشی خود را برای میزبانی کلاس های شب ارایش گل برای مشتریان تبدیل کرده است.
این کلاس ها فروش محصول را از بین نمی برد – کاملا برعکس. انها علاقه و کسب و کار را برای ترتیبات گل مورد نیاز در عروسی ها و رویدادهای بزرگ ایجاد می کنند.

Takeaways برای بازاریابان
حتی کوچکترین کسب و کارها می توانند بازاریابی تجربی را اجرا کنند، همانطور که توسط این گلفروش محلی نشان داده شده است.
از اموال موجود خود استفاده کنید، از پایگاه مشتری خود استفاده کنید و کارگاه هایی را ایجاد کنید که با محصول یا خدمات شما هماهنگ باشد.
با ابزارهای رزرو و قرار ملاقات رایگان موجود از Google و Calendly، می توانید قبل از برگزاری این رویدادها، علاقه خود را به یک کلاس یا کارگاه اندازه گیری کنید.
ساعات اداری SparkToro
یک ابزار تحقیقاتی مخاطبان، SparkToro، میزبان یک کارگاه انلاین بود تا نشان دهد که چگونه بازاریابان محتوا می توانند ROI خود را با استفاده از نرم افزار خود بهبود بخشند.
در این جلسه، بیش از 1 نفر در یک کارگاه زنده شرکت کردند که در ان می توانستند سوالات خود را بپرسند، با میزبانان ارتباط برقرار کنند و دارایی های کارگاهی مانند ضبط های ویدئویی، چک لیست ها و اسلایدهای ارائه پس از رویداد را دریافت کنند.
منبع: Crowdcast
Takeaways برای بازاریابان
این کارگاه اموزشی درسی برای بازاریابانی است که می خواهند فراتر از یک وبینار معمولی ارزش افزوده داشته باشند.
در طول کارگاه، یکی از بنیانگذاران Rand Fishkin شخصیت برند را ارائه داد و به شرکت کنندگان نحوه استفاده از محصول خود را اموزش داد.
واقعیت افزوده و Metaverse
واقعیت افزوده (AR) اطلاعات دیجیتال را بر روی محیط های دنیای واقعی مانند اشیاء فیزیکی یا مکان های فضا قرار می دهد.
AR برای ایجاد تجربیات تعاملی استفاده می شود که در ان کاربران در یک دنیای مجازی غوطه ور می شوند.
Shopify و IKEA AR
واقعیت افزوده Shopify خریداران انلاین را قادر می سازد تا قبل از خرید محصولات را بهتر تجربه کنند.
در اینجا یک مثال از نور جدول با استفاده از AR است:
- صفحه محصول را در تلفن همراه خود مشاهده کنید
- دکمه AR را انتخاب کنید
- محصول روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود
- حرکت محصول در اطراف و موقعیت ان را در کنار کامپیوتر
IKEA AR به طور مشابه کار می کند، اما من در موقعیت این صندلی اداری در طبقه من و نه با دسکتاپ مشکل داشتم.
منبع: هورن.
Takeaways برای بازاریابان
با سهم انلاین کل خرده فروشی در 28.9٪ در انگلستان و 20.7٪ در امریکای شمالی، تجربه محصول برای فرایند خرید حیاتی است.
برخی از محصولات، مانند عینک، یک چالش برای تجربه انلاین هستند. اما اینده ای روشن برای خرده فروشان سرمایه گذاری شده در AR وجود دارد.
تراویس اسکات و فورتنایت
Fortnite یک بازی ویدیویی است که در کنسول های محبوب مانند PlayStation و Xbox بازی می شود.
موسیقیدان تراویس اسکات با طراح بازی همکاری کرد تا یک کنسرت مجازی برای طرفداران بازی برگزار کند.
با حدود ۱۲ میلیون شرکت کننده در کنسرت، این موسیقیدان ۲۰ میلیون دلار از این اجرا به دست اورد.
منبع: NME.
Takeaways برای بازاریابان
سیستم عامل های بازی هیچ تفاوتی با MTV از سال گذشته ندارند. این جایی است که مخاطبان بزرگ اویزان می شوند.
مخاطبان گسترده ای از گیمرها وجود دارند که بازی های ویدئویی را انجام می دهند، بنابراین به انها چیزی برای استفاده از نام تجاری خود و افزایش درامد خود بدهید.
نایکلند
Roblox یک پلت فرم انلاین است که در ان مردم بازی های ایجاد شده توسط کاربران دیگر را انجام می دهند.
نایک بازی خود را به نام Nikeland برای مشتریان و گیمرها ایجاد کرد.
برای شروع، برنامه را ثبت نام می کنید و سپس برنامه را دانلود یا نصب می کنید.
Nikeland یک فضای دیجیتال مشترک است که در ان بازیکنان می توانند اواتار شخصی خود را ایجاد کنند، لباس و لوازم جانبی را خریداری کنند، در رویدادهای اجتماعی شرکت کنند و از طریق گوشی های هوشمند به دنیای واقعی متصل شوند.
به عنوان یک برند ورزشی، نایک می خواهد کاربران خود فعال باشند، بنابراین بازیکنان می توانند بازی را با گوشی های هوشمند خود انتخاب کنند. یک شتاب سنج در بازی حرکت را ردیابی می کند، مانند یک گیمر که به یک فروشگاه واقعی نایک می رود، جایی که اواتار با ابرقدرت های بیشتری پاداش می گیرد.
منبع: Roblox.
Takeaways برای بازاریابان
نایک نه تنها اگاهی از نام تجاری را ایجاد می کند و هر ماه میلیون ها بازدید کننده را به Nikeland جذب می کند، بلکه دنیای واقعی و انلاین مشتریان را با این تجربه منحصر به فرد متصل می کند.
افکار نهایی
بازاریابی تجربی به برندها اجازه می دهد تا مشتریان را از طریق رویدادها، فعالیت ها و تجربیات به جای کمپین های تبلیغاتی و محتوا، در معرض محصولات و خدمات قرار دهند.
این تجربیات می تواند به صورت انلاین و افلاین بدون بودجه بزرگ رخ دهد و می تواند اگاهی از نام تجاری، علاقه، پذیرش محصول و فروش را ایجاد کند.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.